Lidl dropper trykte tilbudsaviser i Odense

Indbyggerne i Odense har vist sig at være særligt omstillingsparate. Det står klart efter en otte ugers testperiode, hvor Lidls fysiske tilbudsavis ikke er landet som sædvanligt i byens husstandes postkasser. Testperioden har bekræftet, at odenseanerne kan undvære den trykte tilbudsavis, da de stadig har fundet frem til de gode tilbud.
”Det er en stor milepæl, som vi er meget glade for. At de i Odense er omstillingsparate til i højere grad at søge de gode tilbud digitalt, er med til at nedbringe det klimamæssige aftryk, som de trykte tilbudsaviser afgiver, og så sparer vi nogle penge, som vi kan bruge på at udvikle vores digitale platforme,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
Også butikschef i Lidl på Bondovej i Odense, Daniel Jensen, har kunnet mærke, at testen har haft en effekt. Flere kunder har haft spurgt, og så har han og hans personale med glæde givet en forklaring.
"Vi har haft nogle kunder, især ældre mennesker, som har spurgt, hvorfor de ikke længere har fået tilbudsavisen i deres postkasser, og det forstår jeg godt. Men når vi så har taget os god tid til at forklare dem hvorfor og vist dem, at de stadig kan finde avisen i vores butik eller hjulpet dem med at downloade vores Lidl Plus-app, så har de godt kunne forstå det. Efter bare otte uger kan vi mærke, at kunderne så småt begynder at ændre deres vaner og vænner sig til at se vores gode tilbud andre steder."
Håber, at Odense kan statuere et godt eksempel for andre byer
Som dagligvarekæde ser Lidl det som en del af deres ansvar at kigge ind i, hvor man kan minimere sit klimamæssige aftryk, og derfor ønsker Lidl på sigt at udfase tilbudsavisen i hele Danmark. I februar 2022 udfasede Lidl den trykte avis til flere end 162.000 husstande i København– og nu gør Odense kunsten efter, hvor det er slut med godt 46.000 tilbudaviser.
”Den opbakning og succes, vi har haft med at udfase den fysiske tilbudsavis i både København og Odense, er vi utrolig tilfreds med. Vi håber, at det på sigt kan effektueres i endnu flere byer og måske være med til at inspirere andre ktører til også, at overveje om den fysiske tilbudsavis kan undværes eller omdeles færre af. Vi har ikke oplevet, at det har påvirket vores omsætning i Odense negativt – faktisk tværtimod,” fortæller Rasmus Pape.
Spørger man Rasmus Pape har den digitale tilbudsavis, udover at spare miljøet for en masse papir også en positiv sideeffekt med mulighed for endnu skarpere tilbud til kunderne, da tilbuddene løbende kan opdateres online.
Den trykte avis vil fortsat være at finde i Lidls butikker, ligesom kunder aktivt kan bede om at få den trykte avis omdelt via få tilbudsavisen via Permission+-ordningen.
Faktaboks
- Lidl har afviklet distributionen af den trykte tilbudsavis i Odense i en prøveperiode fra uge 1 til uge 8.
- Der vil fortsat være tilbudsaviser i butikkerne, ligesom kunder, der har bedt om at få tilbudsavisen via Permission+-ordningen, stadig vil få den omdelt.
- Dagligvarekæden har tidligere valgt at gøre den trykte udgave af tilbudsavisen 11 % mindre.
- Læs mere om Lidl Plus på lidl.dk/Lidl-Plus, eller download den via App Store og Google Play.
- I Lidl Plus-appen finder kunderne blandt andet skarpe kupon-tilbud, kvitteringer, tilbudsaviser, butiksoplysninger og medlemskort.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Torsdag den 6. november åbner Tobias ny Lidl-butik i Ringsted: Vi vil være de billigste24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl slår torsdag den 6. november dørene op til en ny, topmoderne butik på Klosterparks Allé i Ringsted. Her lover butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, lave priser, høj kvalitet og et engageret medarbejderteam, der står klar til at møde kunderne med smil og god energi.
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
