Lidl donerer overskudsmad til trængte familier og socialt udsatte i julen

Dagligvarekæden Lidl og den sociale hjælpeorganisation Blå Kors har siden 2017 samarbejdet om at mindske madspild til fordel for at give en ekstra håndsrækning til familier og socialt udsatte, som ikke har meget at gøre godt med i julen. Og i år er selvfølgelig ingen undtagelse. D. 23. december vil frivillige kunne afhente overskudsmad fra Lidl – lige fra julemad til brød, frugt og sødt, som fordeles gennem Blå Kors’ familienetværk, væresteder og støttetilbud til børn og unge.
”Overskudsmad i julen er virkelig et glædeligt initiativ, som kommer rigtig mange familier og socialt udsatte til gode. Det er mennesker, der er presset på økonomien og har svært ved at overskue, hvordan de skal komme gennem julen og juledagene. Vi sætter stor pris på samarbejdet med Lidl, der er med til at skabe juleglæde for både store og små,” siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Et af de steder, som glæder sig til at afhente overskudsvarerne, er Familienetværket Horsens, som Blå Kors driver i partnerskab med Horsens Pinsekirke. Her stiller de frivillige maden op lillejuleaften kl. 22:
”Vi har mange taknemmelige familier, der fortæller, at det redder julen for dem. De har også nogle gange deres børn med, selvom det er lidt sent. Familierne gør virkelig noget for at komme og hente maden. De får en pose med mad med hjem til juledagene, og vi ønsker hinanden glædelig jul,” fortæller Mette Hågensen, som er projektleder for Familienetværket Horsens.
En ekstra håndsrækning i julen
I Lidl har man de seneste fire år op mod julen doneret overskudsmad fra lukkedagene hen over julen til Blå Kors’ netværk for trængte familier og socialt udsatte:
”I Lidl ser vi det som vores sociale ansvar at give en håndsrækning i form af gratis mad og dagligvarer til nogle af de trængte familier og socialt udsatte i julen. Blå Kors og deres mange frivillige yder en fantastisk indsats baseret på næstekærlighed, og sammen med resten af Lidl ønsker jeg dem alle en glædelig jul,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.
Udover donation af overskudsmad til Blå Kors donerer medarbejderne i Lidl også julegaver til børnene i Barnets Blå Hus, som er Blå Kors Danmarks støttecentre for børn fra hjem med alkohol- og stofmisbrug:
”Det skaber stor glæde blandt vores medarbejdere igen i år at kunne være med til at opfylde juleønsker fra udsatte børn og unge. Vi har opfyldt 170 julegaveønsker, og jeg glæder mig over, at vi kan gøre en lille forskel og skabe lidt glæde for dem her i juletiden,” afslutter Jens Stratmann.
Blå Kors og Lidl har siden 2017 samarbejdet om at mindske madspild til fordel for udsatte i Danmark.
FAKTA:
Her er en liste over, hvilke Blå Kors-tilbud som skal hente overskudsmad i Lidl d. 23. december:
Jylland:
- Familienetværket Esbjerg
- Familienetværket Vejle
- Familienetværket Horsens
- Familienetværket Aalborg Syd-Vest
- Familienetværket Vejgaard i Aalborg
- Den Blå Sociale Café i Hjørring
- Varmestuen i Herning
- Barnets Blå Hus i Frederikshavn
- Den Blå Oase i Aabenraa
Fyn:
- Barnets Blå Hus i Svendborg
- Familienetværket Middelfart
Sjælland:
- Familienetværket Nykøbing Falster
Bornholm:
- Familienetværket Rønne
Kontakter
Thomas Røddik KorneliussenKommunikationschefBlå Kors
Tlf:+45 2620 2046trk@blaakors.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum