L&F: Nedsættelse af broafgift er godt for vækst i Danmark

Landbrug & Fødevarer glæder sig over regeringens tanker om at gøre det billigere at køre over Storebæltsbroen.

Det koster danske virksomheder mange penge at transportere varer over Storebæltsbroen hvert eneste år. Alene fødevareklyngen brugte i 2016 op mod 170 mio. kr. på at transportere fødevarer mellem øst og vest. Derfor glæder Landbrug & Fødevarers administrerende direktør, Karen Hækkerup sig over forslaget om at gøre transporten lidt billigere.

- Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen vil arbejde for at lette udgifterne for blandt andre fødevareklyngen, når de sænker afgiften på Storebæltsbroen. En lettelse af afgiften vil komme hele Danmark til gode, når vi på den måde kan sænke udgifterne på transporten af blandt andet vores fødevarer. Det er en afgift, vi længe har set som en ekstra unødvendig udgift, siger Karen Hækkerup.

Den samlede fødevareklynge transporterede i 2016 2,4 tons varer over Storebæltsbroen. Varer som er nødvendige at få transporteret, så alle danskere kan få de samme gode fødevarer i supermarkederne.

- Enhver udgiftslettelse der kan gøre det billigere at være blandt nogle af de mest regulerede erhverv i Danmark, vil altid være en god nyhed. Derudover kommer det også pendlerne til gode. Alt sammen noget, der bidrager til vækst i Danmark, siger Karen Hækkerup.

For yderligere:

Søren Andersen, pressechef, Landbrug & Fødevarer, 2156 7011