L&F: Klimamærket skal hjælpe både forbrugere og virksomheder
Landbrug & Fødevarer har været med i arbejdsgruppen om det kommende klimamærke på fødevarer. Arbejdet kulminerer foreløbigt i dag, hvor klimamærket er blevet præsenteret for fødevareministeren.
Gennem hele arbejdet har L&F haft fokus på den dobbelte målsætning med klimamærket, som er at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et fødevarevalg med et lavere klimaaftryk og samtidig fremme virksomheders og landbrugets produktudvikling i en retning, der understøtter en fødevareproduktion med lavere klimabelastning.
- For os er det centralt, at Danmark får en opgørelsesmetode, som flugter med den, der arbejdes med i EU. Derudover er det rigtig godt, at virksomhederne får mulighed for at beregne det specifikke klimaaftryk for deres egne produkter. Det vil nemlig give det mest retvisende billede af produkternes klimaudledning, og være et incitament til at gøre det endnu bedre, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.
Landbrug & Fødevarer ser De officielle Kostråd som en vigtig rettesnor for danskernes ernæring. Der er fare for, at man med et rent klimamærke uforvarende gør det nemmere for forbrugeren at træffe usunde valg, når fødevarer med et ringe næringsindhold kan mærkes som et godt klimavalg.
- Det er derfor vigtigt, at der i det videre arbejde med klimamærket kommer større fokus på ernæringen i fødevarerne. Det er vigtige elementer, som vi stadig mangler at få adresseret, siger Niels Peter Nørring.
Klimamærket består af en skala, som inddeler fødevarer i fem niveauer. Flere trin vil give en større nuance i mærket, og dermed give forbrugerne bedre hjælp og virksomhederne bedre mulighed for at kommunikere om klimaforbedringer.
- Vi havde gerne set, at man først tog endelig stilling til antallet af trin i mærket, når hele opgørelsesmetoden var på plads, siger Niels Peter Nørring.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkInformation om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
L&F: Positivt med en ulvehandlingsplan – men vi er ikke i mål endnu28.4.2025 14:30:51 CEST | Pressemeddelelse
Jeppe Bruus har netop fremlagt en ulvehandlingsplan, der blandt andet ændrer definitionen af en problemulv, så det bliver nemmere at regulere ulven i efter angreb bag ulvesikrede hegn. Det er positivt, at der kommer politisk handling, men Landbrug & Fødevarer ønsker, at der sættes hårdere ind over for ulve, når det kommer til forebyggende regulering.
Kantineprisen 2025: De tre nominerede kantiner er nu fundet24.4.2025 12:28:31 CEST | Pressemeddelelse
De tre nominerede til Kantineprisen 2025 er Normal A/S, Hedensted, TitanHus, København N og Søstrene Grene Import A/S, Aarhus I løbet af foråret vil juryen besøge kantinerne for at opleve deres daglige praksis og vurdere, hvordan ambitioner omsættes til smagfulde måltider.
Stor juridisk sejr er officielt i hus: Aabenraa Kommune anker ikke erstatningssag om Tinglev Mose24.4.2025 06:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Økonomiudvalget i Aabenraa Kommune har besluttet ikke at anke afgørelse til landsretten om erstatning til to lodsejere efter et naturgenopretningsprojekt i Tinglev Mose. En stor og vigtig sejr for landmændenes retsstilling lyder det fra Landbrug & Fødevarer.
Kongen på eksportfremstød i Japan med fokus på danske fødevarer23.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med bagagen fuld af innovative løsninger, bæredygtige produkter og fødevarer i verdensklasse, er Landbrug & Fødevarer i denne uge på eksportfremstød til Japan. Med deltagelse af en række danske landbrugs- og fødevarevirksomheder og producenter samt H.M. Kong Frederik, der samtidig er på tiltrædelsesbesøg i Japan, sætter delegationen fokus på at styrke den danske fødevareeksport til et marked, hvor potentialet er stort.
Økologi hitter igen: 2024 tangerer rekordsalg i detailhandlen22.4.2025 09:07:17 CEST | Pressemeddelelse
Trods stigning i økologisalget på 3 pct. til 16,0 milliarder kr. i 2024 er der fortsat behov for øget fokus på økologiudvikling mener Landbrug & Fødevarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum