L&F: Klimamærket skal hjælpe både forbrugere og virksomheder
Landbrug & Fødevarer har været med i arbejdsgruppen om det kommende klimamærke på fødevarer. Arbejdet kulminerer foreløbigt i dag, hvor klimamærket er blevet præsenteret for fødevareministeren.
Gennem hele arbejdet har L&F haft fokus på den dobbelte målsætning med klimamærket, som er at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et fødevarevalg med et lavere klimaaftryk og samtidig fremme virksomheders og landbrugets produktudvikling i en retning, der understøtter en fødevareproduktion med lavere klimabelastning.
- For os er det centralt, at Danmark får en opgørelsesmetode, som flugter med den, der arbejdes med i EU. Derudover er det rigtig godt, at virksomhederne får mulighed for at beregne det specifikke klimaaftryk for deres egne produkter. Det vil nemlig give det mest retvisende billede af produkternes klimaudledning, og være et incitament til at gøre det endnu bedre, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.
Landbrug & Fødevarer ser De officielle Kostråd som en vigtig rettesnor for danskernes ernæring. Der er fare for, at man med et rent klimamærke uforvarende gør det nemmere for forbrugeren at træffe usunde valg, når fødevarer med et ringe næringsindhold kan mærkes som et godt klimavalg.
- Det er derfor vigtigt, at der i det videre arbejde med klimamærket kommer større fokus på ernæringen i fødevarerne. Det er vigtige elementer, som vi stadig mangler at få adresseret, siger Niels Peter Nørring.
Klimamærket består af en skala, som inddeler fødevarer i fem niveauer. Flere trin vil give en større nuance i mærket, og dermed give forbrugerne bedre hjælp og virksomhederne bedre mulighed for at kommunikere om klimaforbedringer.
- Vi havde gerne set, at man først tog endelig stilling til antallet af trin i mærket, når hele opgørelsesmetoden var på plads, siger Niels Peter Nørring.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkInformation om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer om grøn fond: Afgørende midler til landbrugets grønne omstilling15.4.2024 09:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Et stort flertal i Folketinget har netop præsenteret en grøn fond, som blandt andet skal bidrage til, at landbrug- og fødevaresektoren kan udvikle teknologier, der er nødvendige for at nå de fastsatte klimamål.
L&F: Dansk succes ved Bocuse d’Or Europe er en sejr for gastronomi- og fødevareerhvervet20.3.2024 18:56:44 CET | Pressemeddelelse
Det danske kokkehold har her til aften vundet guld ved Bocuse d’Or Europe. En sejr, der også kan betragtes som en succes for vores fødevareerhverv og dansk gastronomi.
Flere unge vælger en uddannelse indenfor landbrug15.3.2024 08:22:23 CET | Pressemeddelelse
På bare et år er 30 procent flere unge optaget på en landbrugsuddannelse. Det viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriet. Det er et stærkt signal om, at landbruget er et erhverv i udvikling, som unge ser en fremtid i, mener viceformand i Landbrug & Fødevarer
Årets kvægelev er et ’scoop for enhver virksomhed’26.2.2024 13:44:13 CET | Pressemeddelelse
Nysgerrig, dygtig og grundig. Sådan beskrives Isabella van Noordenne fra Gråsten Landbrugsskole, der netop har vundet prisen som Årets Kvægelev 2024
Kvægformand: En afgift må ikke blokere for, at vi kan få ny teknologi og klimaeffektive løsninger i spil25.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Vi har masser af grønne ambitioner. Men jeg har svært ved at se, hvordan en afgift skal hjælpe os med at indfri dem. Sådan siger Christian Lund, formand for Landbrug & Fødevarer, Sektor for Kvæg, efter ekspertudvalget har fremlagt en rapport med input til, hvordan en CO2-afgift på de biologiske processer i landbruget kan se ud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum