Landbrug & Fødevarer

L&F: Klimamærket skal hjælpe både forbrugere og virksomheder

Del
L&F ser overordnet positivt på, at det nu kan blive nemmere for forbrugerne at træffe et klimarigtigt fødevarevalg, og vil arbejde konstruktivt videre med udviklingen af et klimamærke. Mere fokus på sundhed og ernæring og flere skalatrin i modellen, havde dog været godt.

Landbrug & Fødevarer har været med i arbejdsgruppen om det kommende klimamærke på fødevarer. Arbejdet kulminerer foreløbigt i dag, hvor klimamærket er blevet præsenteret for fødevareministeren.

Gennem hele arbejdet har L&F haft fokus på den dobbelte målsætning med klimamærket, som er at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et fødevarevalg med et lavere klimaaftryk og samtidig fremme virksomheders og landbrugets produktudvikling i en retning, der understøtter en fødevareproduktion med lavere klimabelastning.

- For os er det centralt, at Danmark får en opgørelsesmetode, som flugter med den, der arbejdes med i EU. Derudover er det rigtig godt, at virksomhederne får mulighed for at beregne det specifikke klimaaftryk for deres egne produkter. Det vil nemlig give det mest retvisende billede af produkternes klimaudledning, og være et incitament til at gøre det endnu bedre, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.

Landbrug & Fødevarer ser De officielle Kostråd som en vigtig rettesnor for danskernes ernæring. Der er fare for, at man med et rent klimamærke uforvarende gør det nemmere for forbrugeren at træffe usunde valg, når fødevarer med et ringe næringsindhold kan mærkes som et godt klimavalg.

- Det er derfor vigtigt, at der i det videre arbejde med klimamærket kommer større fokus på ernæringen i fødevarerne. Det er vigtige elementer, som vi stadig mangler at få adresseret, siger Niels Peter Nørring.

Klimamærket består af en skala, som inddeler fødevarer i fem niveauer. Flere trin vil give en større nuance i mærket, og dermed give forbrugerne bedre hjælp og virksomhederne bedre mulighed for at kommunikere om klimaforbedringer.

- Vi havde gerne set, at man først tog endelig stilling til antallet af trin i mærket, når hele opgørelsesmetoden var på plads, siger Niels Peter Nørring.

Kontakter

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V

3339 4000https://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder

Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye