L&F: Indfør obligatoriske doggybags på restauranterne

Der er et kæmpemæssigt potentiale i at mindske danskerne madspil, hvis restauranter tager et ansvar. Derfor foreslår Landbrug & Fødevarer, at det skal være obligatorisk at udlevere madrester i såkaldte doggybags.

Når Landbrug & Fødevarer på Folkemødet præsenterer historien om den bæredygtige og recirkulerede øl Pisner, er det også med et budskab bag. For vi skal alle sammen blive bedre til at få mest muligt ud af de ressourcer, vi har.

Derfor foreslår Landbrug & Fødevarer, at det fremover bliver obligatorisk for danske restauranter at udlevere en doggybag med evt. overskydende mad i stedet for at maden bliver smidt ud.

- Vi har med Pisner-øllen vist, at man kan få mere ud af Roskilde Festival-gæsternes ressourcer. Den tanke vil vi gerne have flere med på. For hvis vi skal brødføde flere mennesker, og det skal vi, så er vi også nødt til at kigge alvorligt på det ressourceforbrug, vi har i dag, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

De nyeste tal viser, at danske restaurationer og hoteller hvert år smider 29.000 tons (Miljøstyrelsen, 2012), i skraldespanden. Med obligatoriske doggybags vil det tal kunne nedbringes betydeligt.

- Jeg tror alle kan blive enige om, at det er fjollet at smide lækker mad ud. Hvis man har lavet for meget mad til aften derhjemme, er det normale jo også at stille resterne i køleskabet eller fryseren, det kan vi ligeså godt også gøre, når vi har været ude at spise på en restaurant, siger Karen Hækkerup.

Organisationen Stop Spild Af Mad har allerede i dag en ordning, hvor restauranter gratis og frivilligt kan bestille doggybags.

Karen Hækkerup er tilgængelig på Folkemødet og præsenterer idéen og Pisner-øllen fredag klokken 19.00 i Landbrug & Fødevarers telt på plads F1 ved Allinge Røgeri.

For yderligere kontakt: Søren Andersen, pressechef, 21567011

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse