L&F: EU-aftale er grundlæggende positiv, men flere ting bekymrer

Reduktion af landbrugsbudgettet og mulighed for at flytte op til 40 procent af grundbetalingen til landdistriktspolitikken giver grund til bekymring for landmænd og fødevareproducenter.

Det er grundlæggende godt, at der er landet en aftale om EU’s budget. Det er en afgørende byggesten for, at der kan tages andre nødvendige beslutninger. Samtidigt er det positivt, at der sættes gang i økonomien med en genopretningsfond. Det er vigtigt for den danske fødevareeksport.

Det mener Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer.

Han ser dog elementer i aftalen, som giver grund til bekymring.

- Man reducerer landbrugsbudgettet med op mod 10 procent i forhold til det nuværende. Det sker samtidigt med, at landmændene forventes at levere meget mere på den grønne dagsorden, klima, miljø og biodiversitet. Det hænger ikke sammen i forhold til at sikre de europæiske landmænd en ordentlig konkurrenceevne på de globale markeder, siger Martin Merrild.

Han peger videre på, at aftalen åbner for at flytte op til 40 procent af grundbetalingen til landdistriktspolitikken, og dermed væk fra landmændenes bundlinje. I dag er det maksimalt 15 procent, der kan flyttes.

- Det er en tikkende bombe, som potentielt kan underminere mange landmænds økonomi. I krisesituationer har landbrugsstøtten været en afgørende sikkerhed for mange landmænd, så det er stærkt bekymrende. Den øgede fleksibilitet vil også stille landmændene i forskellige lande vidt forskelligt, og dermed føre til konkurrenceforvridning. Det vil i sidste ende undergrave det fælles i EU’s landbrugspolitik, siger Martin Merrild.

På plussiden noterer han sig, at forslaget om at indføre et obligatorisk støtteloft til slut endte med at blive gjort frivilligt.

- Det er positivt, og så udestår bare at sikre, at den danske regering holder fast i sin hidtidige politik, nemlig at vi ikke skal have et støtteloft i Danmark, siger Martin Merrild.