Lettelse i DUF: 100 mio. til trængte foreninger

Det vækker stor glæde i foreningslivet, at Regeringen og en række af Folketingets partier har besluttet at udvide hjælpepuljerne til det trængte foreningsliv.

Det var en hård opgave at fordele midlerne, da DUF i maj modtaget ansøgninger til sin COVID-19 nødpulje. Puljen på 2,5 mio. kr. havde nemlig modtaget ansøgninger for i alt 17,4 mio. fra økonomisk trængte foreninger, der var presset af corona-krisen.

Derfor vækker det glæde i DUF, at Regeringen og en række partier har besluttet af udvide hjælperpuljerne til DIF, DGI og DUF med 50. mio. kr. og yderligere 50 mio. til en sommerpakke, der skal understøtte sommeraktiviteter i foreningslivet.

”Det er en kæmpe lettelse, at der er mere hjælp på vej til vores foreninger, og vi er ekstremt taknemmelige for at partierne bag aftalen hjælper foreningerne godt gennem krisen. Udvidelsen af puljen betyder, at vi kan hjælpe endnu flere foreninger, som i første omgang ikke fik hjælp. På den måde kan vi sikre, at vi også har et levedygtigt foreningsliv på den anden side af corona-krisen,” siger Chris Preuss, formand i DUF.

På grund af den store søgning til DUFs nødpulje i maj blev de foreninger, der var hårdest ramt prioriteret. De foreninger, som allerede har modtaget støtte, har derfor enten været presset af lav likviditet eller har mistet mindst 30% af deres årsindtægt pga. corona-krisen. Udvidelsen af puljen gør det nu muligt at hjælpe mange flere af de foreninger, der har brug for det.

Børne- og ungdomsforeningerne under DUF tæller bl.a. spejdere, sociale organisationer, musikkorps, elev- og studenterbevægelsen og religiøse foreninger. Foreningerne har især mistet indtægter på grund af aflyste arrangementer, og fordi de har mistet muligheden for at arbejde ved festivaler og markeder. Lignende udfordringer ses i både DIF og DGI, hvor mange idrætsforeninger også har lidt store tab i forbindelse med corona-krisen.

Aftalen er indgået af Regeringen, Venstre, Konservative, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.

Sekretariatschef i Cevea Louise Juul Jensen bliver ny generalsekretær i Dansk Ungdoms Fællesråd2.10.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd har ansat Louise Juul Jensen som ny generalsekretær. Hun skal dermed stå i spidsen for paraplyorganisationen med 78 børne- og ungdomsorganisationer og bliver øverste administrative leder for DUFs sekretariat, som gennem flere år har været i positiv fremgang. Den nye generalsekretær har selv været en aktiv del af foreningslivet gennem mange år, og hun har foreningsbaggrund i bl.a. DSU og DUI-Leg og Virke. Desuden har hun i de seneste år været udvalgsformand for tipsudvalget i DUF og har derigennem stort kendskab til DUFs brede vifte af medlemsorganisationer og DUFs arbejde generelt. Louise kommer fra en stilling som sekretariatschef i Tænketanken Cevea og overtager jobbet som generalsekretær fra Morten E.G. Jørgensen.