Let vilkårene for seniorer i transportbranchen med seniorpakke

Der er akut mangel på chauffører i transportbranchen, og manglen forventes kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er stigende. Næsten halvdelen af alle danske chauffører er over 50 år, og der er akut behov for tiltag, der kan fastholde flere seniorer i branchen. ITD foreslår, at politikerne udarbejder en seniorpakke, så det fortsat er attraktivt for ældre chauffører at blive i jobbet, ligesom der skal gøres en indsats for at tiltrække nye chauffører.

Der skal gøres en ekstra indsats for at fastholde chauffører, der nærmer sig pensionsalderen, og der skal samtidig ikke herske nogen tvivl om, at vognmandsbranchen er helt klar til at modtage seniorer uden for branchen, der gerne vil prøve kræfter med chaufførerhvervet.

Derfor sender ITD nu et klart budskab til politikerne på Christiansborg om at få kigget på de regler, der vedrører transporterhvervet. Helt konkret ønsker ITD, at der vedtages en seniorpakke, som skal gøre det lettere at fastholde og rekruttere seniorer til branchen.

- De danske transport- og logistikvirksomheder står klar med åbne arme til at byde seniorer velkommen i virksomhederne. I transportbranchen ser vi seniorerne som en kæmpe ressource, og for os er det ”guld bag rattet” med chauffører, der er lidt oppe i årene. Vi har brug for al den arbejdskraft, som vi kan tiltrække for tiden, nu hvor virksomhederne i stigende grad oplever mangel på chauffører. Vi skal gøre, hvad vi kan for at fastholde de ældre medarbejdere endnu længere tid på arbejdsmarkedet. Derfor har vi brug for en seniorpakke, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

En seniorpakke bør indeholde en lang række forskellige tiltag, der kan øge arbejdsudbuddet i transportbranchen. Der er behov for tiltag både herhjemme og på EU-plan. Konkret foreslår ITD en indsats ift. jobcentrene, som skal være langt bedre til at matche ledige seniorer med transportvirksomhederne, ligesom regler om modregning i efterløn og pension bør fjernes helt.

Men også på EU-plan skal der gøres en indsats. Her mener ITD, at kravet om, at seniorer med mange års erfaring i transportbranchen hvert 5. år skal gennemføre et efteruddannelseskursus, skal skrottes. Kurset varer 35 timer, hvilket for mange seniorer er en barriere - også da indholdet af kurset ikke bliver fornyet, og det derfor oftest vil være spild af tid.

- Der er mangel på chauffører i hele Europa. Det skal vi have gjort noget ved, og et oplagt sted at starte er, at seniorerne skal undtages fra den obligatoriske efteruddannelse. En undtagelse vil medvirke til at fastholde flere seniorer længere tid i branchen, og det er der behov for. Transportbranchen mangler arbejdskraft her og nu, og skrottes kravet, kan vi fastholde flere i erhvervet. Vi vil nu gå i dialog med myndighederne om sagen, og vi håber, at man fra dansk side vil tage sagen op i EU, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD vil også selv gå aktivt i dialog med IRU – den internationale organisation for vejgodstransport - om sagen og kontaktet en række søsterorganisationer med henblik på at få sat gang i debatten om fastholdelse og rekruttering af seniorer.

Undersøgelse af kompensation til Post Danmark21.10.2021 12:06:16 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har besluttet at åbne en formel undersøgelse af den danske stats kompensation til Post Danmark. Det drejer sig om støtte på 224 mio. kroner, der er blevet givet selskabet i 2020. ITD glæder sig over, at der nu laves en grundig undersøgelse af Transportministeriets praksis med at hælde skattekroner i et underskudsgivende Post Danmark. ITD har tidligere kritiseret statens rundhåndede støtte til Post Danmark og har gennem flere år kørt forskellige sager ved EU-Kommissionen og EU-Domstolen mod Post Danmark, som den danske del af PostNord-koncernen hedder.

Vi skal have straksbøder på rastepladserne nu21.10.2021 08:31:16 CEST | Pressemeddelelse

I mere end tre år har der været forbud mod at parkere mere end 25 timer på de danske rastepladser. Mens danske vognmænd og chauffører gentagne gange må til lommerne og betale bøderne, når de ikke kan finde en ledig plads, så er det stadig ikke lykkedes at få de udenlandske vognmænd og chauffører til at betale deres bøder, som oftest bare ender i skraldespanden. Det kan vi ikke tolerere længere, og nu må regeringen træde i karakter og få indført straksbøder for de udenlandske virksomheder.

Lad de private klare vintertjenesten13.10.2021 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at indgå aftaler med de private grundejere om at tilbyde serviceordninger om vintervedligehold. Det blev slået fast af Ankestyrelsen i 2017. Men nu har transportminister Benny Engelbrecht meldt ud, at han vil udarbejde et lovforslag, der giver kommunerne hjemmel til at indgå aftaler om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje. ITD advarer mod at lade kommunerne løse opgaver, der i dag løses af private vognmænd.

Regeringens grønne køreplan skuffer29.9.2021 16:23:33 CEST | Pressemeddelelse

Danske vognmænd må fortsat affinde sig med, at investeringer i grønne teknologier er forbundet med stor usikkerhed. Den nye grønne køreplan fra regeringen viser hverken retning eller kommer med tiltag, der kan understøtte den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der efterspørger konkrete tiltag, der kan hjælpe vognmændene med at omstille deres dieseldrevne køretøjer til alternative brændstoffer.