Legetøj af sort genanvendt plastik kan udgøre en alvorlig trussel mod børns sundhed

En ny banebrydende undersøgelse, der blev offentliggjort i denne uge, har analyseret virkningen af giftige kemikalier i børns plastiklegetøj på menneskeceller. Undersøgelsen viser, at legetøj, der er fremstillet af visse typer genanvendt plastik er giftigt for mennesker, og kan bidrage væsentligt til det daglige niveau af dioxin-indtag for børn, der sutter på eller tager deres legetøj i munden. Niveauerne af giftige kemikalier, som blev fundet i alle de undersøgte prøver, var sammenlignelige med de niveauer, der findes i farligt affald, som f.eks. asken fra affaldsforbrændingsanlæg.

Undersøgelsen, er den første af sin slags,der konstaterer de toksiske effekter af plastik legetøj lavet af genanvendt plastik på menneske celler og er udarbejdet af et team af forskere fra ArnikaBioDetection Systems og International Pollutants Elimination Network (IPEN)Forskerne har undersøgt legetøj og legetøjskomponenter lavet af sort plastik, der er indkøbt i Tyskland, Tjekkiet, Argentina, Indien, Nigeria og Portugal. Sort plastik stammer ofte fra genanvendt elektronikaffald, der er kendt for at indeholde flammehæmmende kemikalier, som er giftige for menneskeceller.

Konklusionerne er ganske bekymrende, og peger på et tydeligt hul i vores nuværende måde at tænke cirkulær økonomi, hvor vi har altoverskyggende fokus på øge genanvendelsen. De nuværende systemer og processer muliggør ganske enkelt, at affald med skadelig kemi indgår i genanvendelsesprocessen. Det resulterer i, at produkter lavet af genanvendt plastik kan være både forurenede og direkte giftige, som denne stikprøve viser.

Derfor opfordrer forskerne til øjeblikkeligt at sætte ind på at ændre de globale genanvendelsessystemer for at forhindre, at farlig kemi i genanvendt plastik kan komme til at indgå i genanvendelsesstrømmene.

Læs hele pressemeddelsen fra IPEN her og den peer-reviewede videnskabelige artikel fra undersøgelsen, der offentliggøres i juli-udgaven af Chemosphere.

I forrige uge på Jordens Dag havde dokumentarfilmen The Story of Plastic verdenspremiere i 134 lande verden over. Filmen viser, netop hvordan genanvendelse af plastik er udfordret og på globalt plan har slået fejl, samt hvordan Vestens plastikaffald hober sig op og eksporteres til genanvendelse i Asien, med store konsekvenser for mennesker og miljø. I den kommende weekend fra 8.-10. maj tilbyder Plastic Change en gratis ekstravisning af filmen af filmen online.

Kom med den 22 april til verdenspremiere på The Story of Plastic - Filmen om plastikforurening som den globale plastindustri ikke ønsker du skal se21.4.2020 10:32:38 CESTPressemeddelelse

Den nye dokumentarfilm, The Story of Plastic, er et wake up call til verden om den kolossale plastikforurening, som vi kan se frem til. Filmen har verdenspremiere på Earth Day den 22 april i 134 lande og i Plastic Change inviterer vi til online premiere. Vi giver billetten - så giver du måske popcornene – men skynd dig, der er begrænset antal pladser i vores online biograf.

Ny EU Plastikpagt lover mindre plastik og stop for affaldsforbrænding6.3.2020 10:50:50 CETPressemeddelelse

I dag er den Europæiske Plastikpagt lanceret i Bruxelles med deltagelse af den danske Miljøminister Lea Wermelin. Plastic Change hilser initiativet velkommen, men har ikke skrevet under på pagten. Plastikpagten er resultatet af en politisk diskussion ledet af den hollandske, franske og danske regering og er underskrevet af 15 EU-medlemslande og et 66 virksomheder. Plastic Change ser Den Europæiske Plastikpagt som et væsentligt signal om, at vi skal reducere mængden af plastik i verden og ikke længere brænde den af, men beklager den manglende involvering af civilsamfundet i processen og understreger, at dette initiativ forbliver fuldt ud frivilligt og aldrig kan erstatte stærke lovgivningsmæssige foranstaltninger.

Forskere er enige: Kemikalier i vores fødevareemballage forurener vores mad og udgør en sundhedsfare5.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Forskere over hele verden er nu med til at rejse alvorlige bekymringer om brugen af kemikalier i plastikemballage og andre fødevarekontakt emballager. Den videnskabelige konsensuserklæring ‘Impact of Food Packaging Chemicals on Human Health’, ledet af Food Packaging Forum er baseret på mere end 1000 peer-reviewed undersøgelser om emnet, i tidsskriftet Environmental Health. Heri belyser forskere effekterne af kemikalier fra fødevarekontaktemballage på menneskers sundhed. Fødevareemballager, der består af både plastik, papir og karton.