Ledige godt tilfredse med københavnske jobcentre trods corona

Der er generelt stor tilfredshed blandt de københavnske ledige med, hvordan de bliver mødt og hjulpet på jobcenteret.
Det slår en ny undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, fast.
Og de gode resultater glæder beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
"Ledige københavnere skal selvfølgelig opleve, at de bliver taget godt imod og behandlet ordentligt på jobcentret. Og undersøgelsen viser, at der er generel høj tilfredshed med vores indsats, og det endda efter en periode præget at corona med fysisk lukkede jobcentre og flere ledige. Så det er jeg rigtig godt tilfreds med", siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Over 400 ledige i to kategorier – udsatte ledige eller job- og uddannelsesparate - er i efteråret 2020 blevet spurgt om bl.a. deres oplevelse af seneste samtale, inddragelse i egen sag og den generelle tilfredshed med Jobcenter København.
Her viser det sig, at 93 procent af de job- og uddannelsesparate er tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret. For de udsatte ledige er tallet 80 procent.
Og 81 procent af de udsatte ledige føler sig ikke dårligt behandlet af jobcenteret, mens 94 procent af de job- og uddannelsesparate har samme fornemmelse.
”Mange ledige siger i undersøgelsen, at sagsbehandleren var lyttende, forstående, fagligt kompetent og kendte deres sag. Det fik flere ledige til at føle sig motiverede efter samtalen, og det er jeg selvfølgelig glad for at høre. Det tyder på, at vi når borgerne på en god måde”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Ledige føler fremdrift
Undersøgelsen måler også på, om der er fremdrift i forløbet på jobcenteret.
Her siger de ledige, at de oplever fremdrift, når de kommer i job eller uddannelse, får en praktikplads eller andre relevante tilbud og muligheder.
Kun 18 procent af de job- og uddannelsesparate føler i mindre eller lav grad, at der er fremdrift i deres forløb. For de udsatte ledige er tallet 20 procent.
”Vi skal sikre, at de ledige får tilbud, de oplever som relevante, og undersøgelsen viser, at det går meget godt. Vi har været udfordret i 2020 af, at mange praktikker har været aflyst, og det har selvfølgelig påvirket fremdriften. Men vi skal hele tiden have et benhårdt fokus på, at samtalerne og vores tilbud ikke opleves som spild af tid”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard.
Kun mindre påvirkning af coronaen
Den relative høje tilfredshed blandt både udsatte borgere og job-og uddannelsesparate kan virke overraskende set i lyset af coronaens konsekvenser med fysisk lukkede jobcentre i store dele af 2020 og et bundfrossent arbejdsmarked.
Men ifølge undersøgelsen er det lykkedes for sagsbehandlerne at holde en god kontakt med borgerne under nedlukningerne – også via telefon- og videosamtaler.
”Det er overraskende positivt, at sagsbehandlerne har kunnet holde så god en kontakt under besværlige forhold. Det tager jeg hatten af for. Nu gælder det så om at holde fast i de gode takter, når samfundet snart lukker op, og virksomhederne igen får brug for folk”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Fakta:
- I løbet af efteråret 2020 gennemførte Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, interviews med 405 ledige, der lige havde deltaget i en samtale, på otte københavnske jobcentre.
- Undersøgelsen består af syv spørgsmål, der besvares på en skala fra 1-5, i kategorierne: den gode samtale, generel oplevelse med jobcentret, inddragelse, tillid, information, fremdrift og borgernes eget bidrag til fremdrift.
- Job- og uddannelsesparate ledige ligger generelt højere på alle syv spørgsmål, sammenlignet med gruppen af udsatte borgere.
- Undersøgelsen bliver gentaget i 2021 og 2022 for at følge udviklingen i de lediges oplevelser.
Undersøgelsen kan hentes via www.vive.dk
Nøgleord
Kontakter
Pressechef i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Claus Bøggild, 22828437 /jw9k@kk.dk
Billeder

Links
Information om Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Ledige akademikere skal i job gennem kursus i AI24.10.2025 07:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt opkvalificeringsforløb inden for kunstig intelligens (AI) skal bringe flere hundrede ledige københavnske akademikere tættere på arbejdsmarkedet.
Ny taskforce skal rydde op og sikre værdig afklaring for udsatte københavnere med mange år i beskæftigelsessystemet23.10.2025 07:16:09 CEST | Pressemeddelelse
I København findes der en gruppe borgere, der har været på offentlig forsørgelse i mange år. En kommunal taskforce skal nu gennemgå denne gruppe borgeres sager på ny inden sommeren 2026.
Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester samler idrættens aktører til initiativer mod antisemitisme8.10.2025 07:07:00 CEST | Pressemeddelelse
5. november er en række af idrættens organisationer og forskellige repræsentanter fra civilsamfundet inviteret til rundbordsmøde på Københavns Rådhus for at forebygge antisemitisme i idræt.
Københavns Kommune holder fast i Jobcenter København14.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I beskæftigelsesreformen fra april i år blev kravet om et kommunalt jobcenter afskaffet. Nu har et enigt Beskæftigelses- og Integrationsudvalg i Københavns Kommune besluttet at holde fast i navnet Jobcenter København.
Ramadanmiddag på Københavns Rådhus17.3.2025 09:04:00 CET | Presseinvitation
PRESSEINVITATION: Københavns Kommunes beskæftigelses- og integrationsborgmester afholder sammen med Brobyggerne ramadanmiddag på Københavns Rådhus onsdag den 19. marts. Tilmelding er nødvendig for pressen (begrænset antal pladser).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum