Lederne skyder forbi målet

Organisationen Lederne har i dag fremlagt tal, der viser en overrepræsentation af unge akademikere i ledighedsstatistikkerne. Hos Akademikerne (AC) mener formand Lars Qvistgaard, at Lederne skyder forbi målet, når de taler om overledighed samtidig med, at beskæftigelsestallene for Akademikere går i den rigtige retning.

Formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Ledighedstallene for akademikere går i den rigtige retning. Beskæftigelsen er stærk og faktisk går hvert andet nye job i Danmark i disse år til en akademiker. Der er ikke noget nyt i, at nyuddannede sjældent får job fra dag 1. Derfor er der heller ikke noget underligt i, at man kan se en højere ledighed blandt de 25-29 årige end blandt resten af arbejdsstyrken, da det typisk er i den aldersgruppe, vi finder de fleste dimittender”

Det siger Akademikernes formand Lars Qvistgaard og uddyber:

“Der er allerede vedtaget en række politiske reformer, der netop begrænser optaget på nogle af de uddannelser, der oplever høj ledighed. Derfor virker det også helt skudt forbi, at begynde at diskutere nye reformer, inden vi har set resultaterne af dem, der allerede er i gang”

I stedet for at se på nye reformer, mener Akademikerne, at diskussionen skal fokusere på, hvordan alle parter kan bidrage til en lettere overgang mellem studie- og arbejdsliv:

“Rigtig mange dimittender oplever fx, at der i mange stillingsopslag bliver efterspurgt kandidater med lang erfaring. Hvis vi skal lykkedes med at minimere søgeledigheden for unge akademikere, bliver arbejdsgiverne også nødt til at lade dimittenderne få foden indenfor på jobmarkedet, så de kan vise, hvad de kan.”

For yderligere kommentarer kontakt Lars Qvistgaard på 21472686.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 25 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2018 ca. 369.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”8.10.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi2.10.2019 11:07:30 CESTPressemeddelelse

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.

Akademikerne om nye KOT-tal: De nye studerende fortjener handling bag løfterne om en ny uddannelsespolitik25.7.2019 18:43:02 CESTPressemeddelelse

65.714 unge er i år blevet optaget på en videregående uddannelse. Det svarer til en 1 procent flere end sidste år. Det vækker glæde hos Akademikerne (AC), der opfordrer uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til at sætte handling bag ordene, så de nye studerende får lov til at opleve den nye kurs for de videregående uddannelser, de blev lovet under valgkampen.