Lederne kræver, at udbetaling af feriepenge bliver frivillig

Over 400.000 danskere, som betaler topskat, risikerer et skattesmæk, hvis de får udbetalt deres feriepenge. Derfor kræver Lederne, at det bliver frivilligt for lønmodtagerne, om de vil have udbetalt pengene nu, eller vente til de går på pension.

Lederne bakker varmt op om aftalen om at udbetale de indefrosne feriepenge til lønmodtagerne for at sætte fut i privatforbruget. Men det er en klar forudsætning, at det bliver den enkeltes eget valg, om man vil have udbetalt pengene. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne.

- Det er vigtigt at huske, at feriepengene er lønmodtagernes egne penge, og derfor skal man naturligvis også selv kunne bestemme, om man vil tage imod tilbuddet om at få udbetalt pengene nu. For de over 400.000 danskere, som betaler topskat, kan det nemlig give et skattesmæk at få pengene nu, fremover som oprindelig planlagt når de går på pension, siger Henrik Bach Mortensen.

Lederne kræver derfor, at aftalepartierne ved udmøntningen af den aftale, som de indgik natten til mandag, fastslår, at udbetalingen bliver frivillig.

- Andet kan man ikke være bekendt. Det er jo ikke rimeligt, at borgerne tvinges til at få udbetalt deres egne penge på et tidspunkt, hvor det er dyrere for dem skattemæssigt, end det ville have været med de hidtil gældende regler, siger Henrik Bach Mortensen.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.