Lang ventetid på køreprøver forværrer chaufførmanglen

Vognmænd står klar med folk, der gerne vil sætte sig bag rattet i lastbilerne. Men urimeligt lange ventetider på køreprøver forhindrer, at de kan få deres køreprøve og det forværrer chaufførmanglen. Derfor bør alt sættes ind for at få ventetiden på køreprøver bragt ned.

Organisationerne ATL, DI Transport og 3F er kommet med et opråb til Færdselsstyrelsen om de foruroligende lange ventetider på køreprøver, som betyder, at blandt andet kommende lastbilchauffører skal vente urimeligt længe på at tage en køreprøve.

Færdselsstyrelsen overtog i oktober 2021 ansvaret for køreprøver, og der er ikke en løsning i udsigt på problemet. Og det er uacceptabelt, mener også ITD.

-Vi ser lige nu, at der er kamp om de ledige køreprøvetimer, og elever må køre om kap rundt i landet i jagten på at få en ledig tid. Det er kort sagt en jungle derude, og det er vores elever i branchen slet ikke tjent med, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD bakker derfor op om kritikken fra de tre organisationer, og påpeger, at det især er et problem for lastbilerhvervet, der er ramt af chaufførmangel.

-Problemet med ventetid på køreprøve rammer lastbilerhvervet på det værst tænkelige tidspunkt. For branchen kæmper i forvejen for at skaffe chauffører, og mange vognmænd må sige nej nej til opgaver på grund af arbejdskraftmangel. Derfor er det ekstra frustrerende for vores virksomheder, når der rent faktisk er nogle, der vil ud og køre, men som bliver forhindret på grund af bureaukrati og noget så elementært som at aflægge en køreprøve. Vi er derfor helt enige med ATL, DI Transport og 3F, og vi opfordrer til, at Færdselsstyrelsen tager problemet meget alvorligt, selvom de har arvet en stor pukkel af ventetider fra Politiet, siger Carina Christensen.

Opfordring til campister – husk parkeringsreglerne på rastepladserne15.7.2022 11:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.

Ny vejafgift for lastbiler spænder ben for den grønne omstilling24.6.2022 17:00:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Men det er et fejltrin, at afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.

Den kommende CO2 differentierede vejafgift skal ikke blive en skatteskrue16.6.2022 15:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Grundlov: Vognmændenes retssikkerhed skal genetableres5.6.2022 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Grundlovens §72 slår fast, at boligen er ukrænkelig, og at det kræver retskendelse, før myndigheder kan få adgang til at foretage kontrol hos en virksomhed. Alligevel kan myndighederne flere steder i transportlovgivningen uhindret få adgang til virksomheders lokaler, køretøjer og papirer. Samtidig er antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få i deres daglige arbejde nået et helt uacceptabelt niveau. Det skal der laves om på, mener ITD, der vil have vognmændenes retssikkerhed genetableret.