Landmændene har valgt Søren Søndergaard som deres nye formand

De danske landmænd har netop valgt 40-årige Søren Søndergaard som deres nye formand. Han afløser Martin Merrild, der forlader posten efter otte år. Søren Søndergaard blev valgt uden modkandidat.

Foto: Torben Worsøe

- Danmark er et landbrugsland, og jeg er stolt af at blive formand for de danske landmænd. Vi er dygtige, effektive, innovative og laver nogle af verdens bedste fødevarer med lavt klimaaftryk, siger Søren Søndergaard.

Søren Søndergaard driver landbruget Baldershave ved Randbøl mellem Vejle og Billund, hvor han er femte generation på gården. Han har indtil nu været næstformand for Landbrug & Fødevarer Svineproduktion, formand for den store rådgivningsvirksomhed Sagro og regionsvalgt medlem af Primærbestyrelsen siden 2017.

- Vi står foran en tid, hvor kravene til vores omstillingsevne kun bliver større. Her er det min klare prioritet, at vi får ordentlige rammer til omstillingen økonomisk, tidsmæssigt og lovmæssigt. Jeg mener, vi i Landbrug & Fødevarer skal fortsætte med at række hånden frem til resten af samfundet og håbe, vi får en lige så fremstrakt hånd tilbage. Land og by hører sammen og kan ikke undvære hinanden i Danmark. Dansk landbrug søger dialogen og samarbejdet med resten af samfundet, men vi er klar til at vise sige fra hvis nødvendigt, siger Søren Søndergaard.

Den afgående formand, Martin Merrild, ønsker den nye formand stort tillykke med valget.

- Søren er en moderne ung landmand med solide værdier og en stærk familie. Jeg betragter det som en gave til vores erhverv, at et mennesker som Søren stiller sig til rådighed for os og for fremtiden.

For yderligere oplysninger kontakt venligst Landbrug & Fødevarers presseafdeling på 3339 4520

Foto: Torben Worsøe
Foto: Frederik Juul
Foto: Frederik Juul

Blå bog – Søren Søndergaard

• 40 år, uddannet agrarøkonom fra Vejlby Landbrugsskole i Aarhus og selvstændig landmand i 17 år.

• Producerer 1.100 søer og 35.000 slagtegrise til Danish Crown. Han driver 900 hektar i et driftsfællesskab sammen med forældrene. Her dyrker de korn, raps, frø og kartofler. Endelig er der naturpleje med ammekøer på 100 hektar.

• Født og opvokset som femte generation på Baldershave ved Randbøl mellem Vejle og Billund. Gården har været ejet af familien siden 1877.

• Indtil i dag medlem af Landbrug & Fødevarers primærbestyrelse, næstformand i sektorbestyrelsen i L&F Svineproduktion, bestyrelsesmedlem i DanBred P/S og formand for Sagro.

• Matematisk student fra Vejle, et år i Australien med arbejde på fårefarm. Mange rygsækrejser over det meste af kloden: New Zealand, Canada, USA, Thailand og Brasilien. Værnepligtig i søværnet, ’kampinformationsgast« (den, der passede radaren).

• Gift med cand. merc. Ingebeth Lundgaard-Karlshøj, der også har en landmandsuddannelse. Ingebeth arbejder fuldtid på bedriften med HR, marketing, kontoropgaver m.m.

• Fire børn: Ingrid (9 måneder), Svend (2), Ejnar (4), Aksel (8).

Ny gastro-konkurrence hylder topkokkes innovative retter med fisk og skaldyr10.9.2021 11:12:00 CEST | Pressemeddelelse

Den årlige fejring af dansk gastronomi får nu en helt ny konkurrence, når ’Årets ret med Fisk og Skaldyr’ skal kåres til White Guides lancering den 29. november. Prisen gives til den kok og restaurant, som har formået at nytænke fisk og skaldyr på en måde, der skiller sig fra det ordinære og skaber en unik, velsmagende spiseoplevelse på højeste gastronomiske niveau. Tilmelding til prisen skal ske senest den 1. oktober.

Ny vejledning om respekt for menneskerettigheder i fødevareklyngen1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Forventningerne til virksomheders samfundsansvar vokser. Det gælder både de store multinationale virksomheder og i stigende grad også de små- og mellemstore virksomheder. Men det kan være svært at omsætte internationale retningslinjer til konkret praksis. Derfor har Landbrug & Fødevarer, Dansk Initiativ for Etisk Handel og Arla udarbejdet en vejledning til, hvordan virksomheder kan efterleve de internationale standarder om menneskerettigheder og leve op til kundernes forventninger.