Landmænd kan nu se erstatningsprisen for tab ved årets høst

Nu har Topdanmark offentliggjort erstatningspriserne for selskabets nye afgrødeforsikring, så landmændene kan se, hvor meget de kan få i erstatningspris for deres afgrøder.

PetraD/Colourbox.
Landbruget har allerede haft en del udgifter til omsåning på grund af den våde vinter. I går meldte forsikringsselskabet Topdanmark erstatningsprisen for sin nye afgrødeforsikring ud. Foto: PetraD/Colourbox.

Landmænd, der har købt Topdanmarks nye afgrødeforsikring, kan nu se, hvad de kan få i erstatningspris, hvis de oplever et udbyttetab i deres afgrøder ved høsten 2020.

For Topdanmark offentliggjorde i går erstatningspriserne på afgrøderne på sin hjemmeside.

”Hvis du som landmand har en afgrødeforsikring og ender med at tabe udbytte i høståret 2020, kan du nu se, med hvilken pris dine afgrøder vil blive erstattet. Vi ser jo, at rigtig mange landmænd allerede har haft tab til omsåning på grund af den meget regnfulde vintersæson,” siger Lars Braune, underdirektør i landbrug og erhvervsafdelingen i Topdanmark.

Topdanmarks afgrødeforsikring er den første af sin art i Danmark og blev lanceret i august 2019. Landmænd kan vælge at købe forsikringen inden oktober måned for den efterfølgende sæson. I marts måned året efter offentliggør Topdanmark erstatningspriserne for sæsonen, så landmanden dér kan se, hvad han kan få i erstatning, såfremt landmænd lider et udbyttetab.

”Topdanmark vil gerne være med til at sikre landmændene en stabil indtægt uanset, at vejret de seneste år har givet flere landmænd store tab. Afgrødeforsikringen kan hjælpe med dette,” siger Lars Braune.

Sådan udregnes erstatningspriserne

Erstatningspriserne udregner Topdanmark ved at tage gennemsnittet af de seneste fem års afregningspriser på hver enkelt type afgrøde. Den laveste pris og den højeste pris fratrækkes. Erstatningsprisen beregnes derefter ud fra gennemsnittet af de tre resterende priser.

Erstatningspriserne offentliggøres hvert år, inden høsten begynder – senest 1. marts. Afgrødeforsikringen dækker desuden udgifter til omsåning, hvis du som landmænd har en forudgående aftale med Topdanmark. Læs mere om dette i vilkårene, som kan findes på Topdanmarks hjemmeside her.

FAKTABOKS:

Erstatningspriserne for 2020

Erstatningspriserne for afgrødeforsikring for høståret 2020 er pr. 1. marts 2020 offentliggjort på Topdanmarks hjemmeside, og det betyder, at du som landmand kan få erstatning for hver type afgrøde, hvis du har en afgrødeforsikring og har et udbyttetab i din høst i 2020:

•Hvede - 118 kr. pr. hkg
•Rug – 105 kr. pr. hkg
•Byg – 120 kr. pr. hkg
•Havre – 107 kr. pr. hkg
•Triticale – 111 kr. pr. hkg
•Raps – 268 kr. pr. hkg

Se mere her

PetraD/Colourbox.

PRESSETELEFON
Uden for den normale åbningstid hverdage 8-16

Kommunikations- og pressepolitik:
Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.

Corona baner vej for mere hjemmearbejde hos Topdanmark29.6.2020 11:31:43 CESTPressemeddelelse

Øget fleksibilitet i hverdagen i kraft af mere hjemmearbejde har i Topdanmark konkret vist sig at reducere stress og sygefravær og samtidig øge effektiviteten på flere typer opgaver. Topdanmark tager nu konsekvensen af erfaringerne fra corona-nedlukningen og lancerer ”Fremtidens Arbejdsplads” baseret på mere hjemmearbejde og fleksibilitet for den enkelte. Efteråret bliver en testperiode, hvor der skal arbejdes ud fra, at der højst må være 75 pct. af medarbejderne fysisk på arbejdspladsen.