Landdistrikternes Fællesråd lancerer uddannelsesplaner op til årsmøde

Uddannelse bliver det store tema på Landdistrikternes Fællesråds årsmøde 2022. Her lægger formand Steffen Damsgaard op til en række nye tiltag, som skal gøre udflytning af uddannelser til en succes.
Op til årsmødet efterlyser Landdistrikternes Fællesråd forslag, der skal gøre udflytning af uddannelser til en succes. Foto: Mads Krabbe.

Skal udflytning af uddannelser blive en succeshistorie, er der behov for fokuserede initiativer, der gør det attraktivt for unge at tage en uddannelse uden for de største byer. Det skal blandt andet ske ved at veksle SU-gælden til et attraktivt skattefradrag for unge i landdistrikterne samt etablering af lokale uddannelseskollegier.

Sådan lyder det fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, forud for årsmødet fredag.

Udmeldingen kommer i kølvandet på den politiske aftale om udflytning af uddannelser, der blev indgået tidligere på året. Aftalen betyder, at 41 uddannelsesinitiativer etableres rundt om i landet, og det vil, ifølge Steffen Damsgaard, have stor betydning for landdistrikterne:

- Uddannelser har en afgørende effekt på et områdes tiltrækningskraft og virksomheders muligheder for at rekruttere. Aftalen om udflytning af uddannelser har derfor været en milepæl for den nye retning i uddannelsespolitikken, siger han og tilføjer:

- Men det er ikke nok at udflytte uddannelser alene. De kommende år vil faldende ungdomsårgange i den grad præge de videregående uddannelsers mulighed for at rekruttere nye studerende til de decentrale uddannelser. Jeg mener derfor, at der skal flere initiativer til for at gøre det attraktivt for unge at tage en uddannelse uden for de største byer.

Forslag skal lokke studerende til provinsen

Formanden foreslår blandt andet udrulning af lokale uddannelseskollegier, som skal højne tiltrækningskraften og danne boligramme om de unges studieliv. Desuden peger Steffen Damsgaard på SU’en som redskab til at tiltrække unge til provinsen.

- Rundt om i hele Danmark ser vi det samme mønster. Dygtige unge flytter væk fra de mere tyndt befolkede områder til fordel for en uddannelse i de store byer og kommer ikke tilbage. Vi har brug for stærke incitamenter for at forhindre det sug af unge, der er mod de store byer, og som efterlader store udfordringer for lokalsamfundene i land- og yderområder, siger han og tilføjer:

- Jeg mener, at vi skal lade os inspirere af vores norske naboer ved at gøre det muligt at veksle SU-gælden til et attraktivt skattefradrag for nyuddannede, som vælger at bosætte sig og arbejde i et landdistrikt.

Den såkaldte reformkommission anbefalede tidligere på måneden at omlægge SU’en på kandidatuddannelserne til et lån. I fald politikerne vælger at følge kommissionens anbefalinger, vil det, ifølge Steffen Damsgaard, give god mening at anvende de frigivne midler fra omlægning af SU til lån til at forbedre studiemiljøerne på de decentrale uddannelser.

Landdistrikternes Fællesråd præsenterer samlet fire forslag, der skal være med til at sikre elevgrundlaget på de udflyttede uddannelser:

1. At give nyuddannede mulighed for at veksle deres SU-gæld til et attraktivt skattefradrag, hvis de efter endt uddannelse vælger at bo og arbejde i et land- eller yderområde.
  1. At de midler, der frigives ved en eventuel omlægning af SU på kandidatuddannelsen til et lån, bliver i sektoren og bruges til at etablere en pulje, der skal skabe bedre studiemiljøer, uddannelseskollegier og campusdannelser uden for de fire største byer.
  1. At kommunen eller en kommuneklynge i samarbejde med det lokale erhvervsliv udarbejder et mål for omfanget af studiejobs og praktikpladser i lokalområdet omkring de nye udflyttede uddannelser.
  1. At dele af Vækstpilotordningen målrettes områder med udflyttede uddannelser samtidig med, at ordningen sikres tilstrækkelige midler til at dække den fulde efterspørgsel fra omkringliggende virksomheder.