Landdistrikternes Fællesråd konstituerer bestyrelse

Der er kendte ansigter på nye pladser, efter bestyrelsen for Landdistrikternes Fællesråd mandag konstituerede sig selv på ny.

Anders K. Brandt er ny næstformand i Landdistrikternes Fællesråd. Foto: Claus Thorsted, JydskeVestkysten

Det første bestyrelsesmøde i det nye år blev hos Landdistrikternes Fællesråd brugt på at fordele udvalgspladser og vælge en ny næstformand, da afgående næstformand Grethe Saabye tiltrådte som sekretariatschef i fællesrådet pr. 1. januar.

Fra og med i dag og frem til fællesrådets årsmøde den 30. april hedder Landdistrikternes Fællesråds næstformand dermed Anders K. Brandt. Han er opstillet af Sønderborg Landsbyforum og blev valgt ind i bestyrelsen ved årsmødet i 2018.

Landdistrikternes Fællesråds formand, Steffen Damsgaard, glæder sig til samarbejdet i den nye konstellation.

- Jeg er glad for, at bestyrelsens formandskab nu er konstitueret på ny og glæder mig til at samarbejde med Anders om at skabe vækst og udvikling i hele Danmark. Vores samlede bestyrelse afspejler den bredde i vores medlemsskare, der er et stort aktiv og giver os en slagkraftig stemme på Christiansborg såvel som i resten af landet, udtaler Steffen Damsgaard.

Anders K. Brandt er tidligere formand for byrådets udvalg for landdistrikter i Sønderborg Kommune, hvor han også selv bor i en af kommunens landsbyer.

- Jeg er meget beæret over at tiltræde som næstformand i Landdistrikternes Fællesråd. Jeg har præsenteret en række punkter, som kan styrke de almindelige og små landsbyer i Danmark og som kan sætte de stærke kræfter i spil, der findes ude i landsbyerne, udtaler Anders K. Brandt.

Derudover er Charlotte Roest, kommunalbestyrelsesmedlem i Næstved Kommune, tiltrådt som kommunernes repræsentant i bestyrelsen.

Udover valget af næstformand fordelte bestyrelsen udvalgsposter på sit første møde i det nye år. Dermed er Steffen Damsgaard og Grethe Saabye fremover fællesrådets repræsentanter i Collective Impact under Realdania. Pladsen i Dansk Erhvervs Udvalg for Turisme og Oplevelsesøkonomi overtages af John Brædder, borgmester i Guldborgsund Kommune. Mens Marcel Meijer, borgmester i Samsø Kommune, bliver medlem af Overvågningsudvalget for Regional- og socialfonden.

Anders K. Brandt (opstillet af Sønderborg Landsbyforum)

Anders K. Brandt blev valgt ind i bestyrelsen ved årsmødet 2018. Han er født 27. august 1952. Anders K. Brandt er tidligere formand for byrådets udvalg for landdistrikter i Sønderborg Kommune og bor i en af kommunens landsbyer. Som tidligere byrådsmedlem i Sønderborg Kommune har Anders K. Brandt arbejdet særligt med teknik- og miljø samt børne- og uddannelsespolitik. Han er uddannet lærer fra Ribe Statsseminarium, men er i dag pensioneret. I løbet af sit arbejdsliv har Anders K. Brandt blandt andet undervist og boet i Tanzania.

Eva Østergaard, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 56 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikter: Stor ros til Folketinget for hjælpepakke til hele landets virksomheder19.3.2020 14:16:50 CETPressemeddelelse

Der er stor ros til Folketinget for at stå sammen om at rulle et historisk stærkt sikkerhedsnet ud under det danske erhvervsliv i denne nationale og internationale krisetid, der har store menneskelige omkostninger forårsaget af coronavirus. Sådan lyder reaktionen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd på den hjælpepakke, som torsdag blev præsenteret i Finansministeriet. Samtidig er det positivt, at regeringen understreger, at de er villige til gå skridtet videre og afsætte et trecifret milliardbeløb til at sikre erhvervslivet.

Landdistrikter foreslår 'farligt vejr-vagt' til land- og yderkommuner11.3.2020 12:42:53 CETPressemeddelelse

Miljøminister Lea Wermelin (S) er i dag sat stævne i folketingssalen, hvor der er rejst en forespørgsel om den rekordstore nedbørsmængde, som har resulteret i massive oversvømmelser flere steder i landet. Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at staten støtter land- og yderkommuner og relevante myndigheder med en 'farligt vejr-vagt', så de bliver klædt endnu bedre på, når vejret viser tænder.