Landdistrikter: Truede landapoteker risikerer at øge ulighed i sundhed

Den nuværende økonomimodel for apoteksdriften truer med at trække tæppet væk under landapotekerne. Det øger uligheden i adgangen til sundhed, mener Landdistrikternes Fællesråd, som har skrevet et brev til to ministre om emnet.

Omkring 30 landapoteker vil være lukningstruede i 2025, hvis der ikke findes en holdbar økonomisk model.

Der er kommet flere apoteker i de større byer, og de sælger flere og flere solcremer, plejeprodukter og neglesakse og har dermed øget den samlede avance. Men den stigende avance fra salget af andre varer i de største danske byer betyder, at avancen på en medicinpakning løbende sættes ned. Siden 2015 er den avance apoteket kan beholde halveret og faldet fra cirka 11 kroner til cirka 5,50 kr. pr. pakke.

Afregningsmodellen har hvirvlet landapotekerne ind i en ond spiral – her er salget af andre varer end medicin markant lavere end i byerne, mens indtjeningen på medicinsalget falder i takt med den lavere avance på medicin. Samlet er det en bombe under landapotekernes økonomi, viser beregninger fra Danmarks Apotekerforening.

Det vækker stor bekymring hos formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, der har forfattet et brev til både erhvervsministeren og sundheds- og ældreministeren om emnet.

- Vi har forespurgt Danmarks Apotekerforening, som har præsenteret os for tal, der viser, at omkring 30 landapoteker vil være lukningstruede i 2025, hvis der ikke findes en holdbar økonomisk model, skriver Steffen Damsgaard i brevet og tilføjer:

- Landdistrikternes Fællesråd finder udviklingen meget bekymrende. Det er helt afgørende, at borgere har lige adgang til sundhed i hele landet, hvis vi fortsat skal sikre vækst og udvikling i landdistrikterne, og nærhed til et apotek samt rådgivning om medicin, mener vi, er en kerneværdi for et lokalsamfund.

De to breve til hhv. sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S) er samtidig oversendt til Folketinget og kan læses her og her.

Analysen fra Apotekerforeningen kan læses her.

Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 56 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikter: Stor ros til Folketinget for hjælpepakke til hele landets virksomheder19.3.2020 14:16:50 CETPressemeddelelse

Der er stor ros til Folketinget for at stå sammen om at rulle et historisk stærkt sikkerhedsnet ud under det danske erhvervsliv i denne nationale og internationale krisetid, der har store menneskelige omkostninger forårsaget af coronavirus. Sådan lyder reaktionen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd på den hjælpepakke, som torsdag blev præsenteret i Finansministeriet. Samtidig er det positivt, at regeringen understreger, at de er villige til gå skridtet videre og afsætte et trecifret milliardbeløb til at sikre erhvervslivet.

Landdistrikter foreslår 'farligt vejr-vagt' til land- og yderkommuner11.3.2020 12:42:53 CETPressemeddelelse

Miljøminister Lea Wermelin (S) er i dag sat stævne i folketingssalen, hvor der er rejst en forespørgsel om den rekordstore nedbørsmængde, som har resulteret i massive oversvømmelser flere steder i landet. Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at staten støtter land- og yderkommuner og relevante myndigheder med en 'farligt vejr-vagt', så de bliver klædt endnu bedre på, når vejret viser tænder.