Landdistrikter: Stor ros til Folketinget for hjælpepakke til hele landets virksomheder

Der er stor ros til Folketinget for at stå sammen om at rulle et historisk stærkt sikkerhedsnet ud under det danske erhvervsliv i denne nationale og internationale krisetid, der har store menneskelige omkostninger forårsaget af coronavirus. Sådan lyder reaktionen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd på den hjælpepakke, som torsdag blev præsenteret i Finansministeriet. Samtidig er det positivt, at regeringen understreger, at de er villige til gå skridtet videre og afsætte et trecifret milliardbeløb til at sikre erhvervslivet.
Der er ros til Folketingets partier fra Landdistrikternes Fællesråd, som dog håber, at der kommer flere initiativer for virksomhederne i provinsen.

Der skal lyde en stor tak og meget ros til regeringen og resten af Folketinget, der på rekordtid har forhandlet en hjælpepakke til landets små og mellemstore virksomheder samt freelancere og mikrovirksomheder på plads.

Sådan lyder reaktionen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard på aftalen, som er forhandlet plads i løbet af natten og blev præsenteret torsdag på et pressemøde i Finansministeriet.

- Et samlet Folketing handler ekstremt ansvarligt i denne situation. Deres handlekraft er med til at sikre, at vi også har et erhvervsliv i hele landet, når coronakrisen en dag er drevet over. De små og mellemstore virksomheder udgør en fuldstændig vital del af erhvervslivet ude i de danske landdistrikter. Derfor kan deres rolle i at sikre vækst og job ikke overvurderes, siger Steffen Damsgaard.

Med hjælpepakken er der blandt andet aftalt, at virksomheder, der er påbudt at lukke som følge af coronavirus, kan få kompensation på 100 pct. af deres faste udgifter. Derudover rummer aftalen en kompensationsordning for selvstændige og freelancere såvel som øget adgang til eksportkredit for små og mellemstore eksportvirksomheder. Desuden bliver rammen for statsgaranterede låneordninger forhøjet for store, mellemstore og små virksomheder.

Alle initiativer, der vil give en mærkbar hjælp ud i landet, mener Steffen Damsgaard.

- Vi havde udsigt til en reel massakre på de selvstændige erhvervsdrivende samt små og mellemstore virksomheder rundt om i landet som følge af de seneste ugers udvikling i coronavirus samt regeringen og Folketingets deraf følgende og nødvendige restriktioner. Dén massakre har Folketinget foreløbigt afværget nu, og det skal de have enorm tak for, siger han.

Dog bekymrer det Steffen Damsgaard i lighed med organisationen SMVDanmark, at ejerne af virksomheder med over 10 ansatte har store udfordringer, som ikke bliver løst med denne hjælpepakke. Ejere af virksomheder med over 10 ansatte er nemlig fortsat ikke omfattet af lønkompensationen på 23.000 kroner. Derfor er der stadig flere skridt at tage i forhold til holde hånden under hele det danske erhvervsliv, understreger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

Derfor glæder han sig over, at finansministerens i dag meldte ud, at han og resten af partilederne er "parat til at tage alle nødvendige skridt for at tage Danmark gennem coronakrisen" og om nødvendigt bruge et trecifret milliardbeløb på at sikre erhvervslivet.

- Desværre tror jeg kun, vi har set toppen af isbjerget, hvad angår coronakrisens indvirken på erhvervslivet i hele Danmark - ikke mindst i landdistrikterne. Der vil komme behov for flere hjælpende hænder til hele landets erhvervsliv i ugerne, der kommer. Heldigvis er jeg i dag blevet overbevist om, at hjælpen kommer, når der bliver kaldt, siger Steffen Damsgaard.

- Landdistrikternes erhvervsliv er kendetegnet ved mange mikrovirksomheder samt små og mellemstore virksomheder, ofte drevet som selvstændigt erhvervsdrivende, og er dermed ekstra sårbart over for butiks- og virksomhedslukninger. Der er en overhængende risiko for, at disse virksomheder i landdistrikterne aldrig vil åbne op igen, hvis de lukker nu, understreger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

Derfor vil Landdistrikternes Fællesråd nøje følge udviklingen samt være i dialog med virksomheder i mange brancher for at afklare, om der er behov for yderligere tiltag, der kan sikre erhvervslivets overlevelse i landdistrikterne.

Eva Østergaard, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk