Landdistrikter om teleforlig: Hurtigt bredbånd og bedre mobildækning

Regeringen indgik torsdag et teleforlig med alle Folketingets partier. Mange positive tiltag, siger landdistriktsformand og glæder sig særligt over bredbåndspuljen og højere dækningskrav.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard (tv.) og energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (th.) har haft en god dialog og et godt samarbejde om teleforliget.

Alle Folketingets partier er med i”Aftale om Bredbånd og mobil i digital topklasse - Fremtidens telepolitik for hele Danmark”. Aftalen sætter retningen for dansk telepolitik i de kommende år, skriver Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet i en pressemeddelelse.

Det nye teleforlig vækker glæde hos Landdistrikternes Fællesråd.

- Der er mange positive tiltag i det nye teleforlig. Jeg glæder mig særligt over bredbåndspuljen som styrkes og i højere grad målrettes land- og yderkommunerne, hvilket vi længe har kæmpet for. Desuden er jeg begejstret for kravene om højere dækningskrav og for kommunernes mulighed for også at stille krav, siger formand Steffen Damsgaard og tilføjer:

- Det er godt, at det ser ud til, at kommunerne igennem udbud kommer til at spille en større rolle i at sikre bedre dækning. Det har været et klart ønske fra vores medlemskommuner.

Landdistriktsformanden hæfter sig særligt ved, at bredbåndspuljen forøges med yderligere 60 mio. kr. i 2018 og i højere grad målrettes mod tyndtbefolkede områder, og at det fastslås, at telepolitikken skal fremme, at der er adgang til det digitale samfund for borgere og virksomheder i hele Danmark.

- Alt i alt er jeg overbevist om, at det nye teleforlig vil bidrage til, at vi hurtigere sikrer bedre mobil- og bredbåndsdækning til alle borgere og virksomheder - også i landdistrikterne. Det er godt, at regeringen og forligspartierne har lyttet til vores argumenter og viser, at de prioriterer vækst og udvikling i hele Danmark, siger Steffen Damsgaard.

Landdistrikternes Fællesråd har haft en tæt dialog med Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og Folketingets partier om arbejdet med teleforliget.

Aftalen løber frem til 2021, hvor partierne igen skal drøfte forliget

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail nja@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Vestdanmark kan blive medieforligets store taber18.5.2018 07:38pressemeddelelse

De regionale filmfonde, FilmFyn og Den Vestdanske Filmpulje, der med stor succes har støttet filmproduktion i Vestdanmark, risikerer at få udhulet deres finansieringsgrundlag i et kommende medieforlig. Det vil ikke alene underminere grundlaget for kreative industrier og vækst uden for København, men også fratage Vestdanmark en oplagt profileringsmulighed, lyder kritikken fra bl.a. Landdistrikternes Fællesråd, der kæmper for at få afsat 15 millioner årligt til hver af de regionale filmfonde i forbindelse med medieforliget.