Landdistrikter om sundhedsstrukturkommission: Frygter endnu en centraliseringsmanøvre

Det er afgørende, at sundhedsstrukturkommissionen har fokus på geografisk ulighed i sundhed og mere nærhed, mener Landdistrikternes Fællesråd, der frygter for yderligere centralisering af sundhedsvæsenet.
Foto: Mads Krabbe.

Tirsdag løftede regeringen sløret for sundhedsstrukturkommissionens medlemmer og på hvilke områder, kommissionen er blevet bedt om at levere på. Helt centralt står spørgsmålet om, hvordan fremtidens sundhedsvæsen skal indrettes, så det i højere grad tager livtag med geografisk ulighed i sundhed.

Det er formand for Landdistrikternes Fællesråd tilfreds med. For desværre er det alt for ofte i landdistrikterne, at der er længst til sundhedsvæsenet samtidig med, at sygdomsbyrden er højst og rekrutteringsudfordringerne størst:

- Det er positivt, at der nu er kommet en erkendelse af, at geografisk ulighed i sundhed er en reel udfordring i Danmark, som der bør tages hånd om. Sundhedsstrukturkommissionen rummer en unik mulighed for at udvikle vores sundhedsvæsen til fordel for borgere i landdistrikterne, der i dag har længst til sundhedsvæsenet. Det er afgørende, at behandlingstilbudene kommer tættere på borgerne - enten i borgerens eget hjem eller i lokale sundhedsenheder, siger Steffen Damsgaard.

Sundhedsstrukturkommissionen skal blandt andet kigge på og komme med anbefalinger til fremtidens regionale struktur i sundhedsvæsenet.

Her er frygten hos Landdistrikternes Fællesråd, at anbefalingerne giver anledning til enten at sammenlægge eller nedlægge regionerne. For det risikerer ifølge Steffen Damsgaard at gøre ondt værre:

- Rekruttering er sundhedsvæsenets største udfordring lige nu, og det gælder særligt i landdistrikterne. Det problem løser man ikke ved at lave en ændret struktur. Nedlægges eller sammenlægges regionerne vil det blot indskrænke den lokaldemokratiske indflydelse, siger han og henviser til, at den centralisering af sundhedsvæsenet vi har set siden 2007 ikke har forebygget de problemer, som kalder på politisk handling nu.

Landdistrikter ærgrer sig over udskydelse af nærhospitaler

Sidste år blev der indgået aftale om at afsætte 3,5 mia. kr. til etablering af 25 nærhospitaler rundt om i Danmark.

Imidlertid meddelte indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) i weekenden, at regeringen udskyder etableringen af nærhospitaler indtil, sundhedsstrukturkommissionen kan fremlægge sine anbefalinger.

Det bliver mødt af ærgrelse fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd:

- Selvom der kan være gode argumenter for at udskyde nærhospitalerne, så de kan indtænkes i den nye organisering af sundhedsvæsenet, bliver det på bekostning af borgerne i landdistrikterne. Der er et akut behov for at styrke det nære sundhedsvæsen, som ikke kan og ikke behøver at vente på sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger, siger Steffen Damsgaard.

Ja tak til kvalitetsstandarder – men pengene skal følge med

Den kommunale sundheds- og forebyggelsesindsats skal i højere grad bygge på nationale kvalitetsstandarder. Det fremgår af kommissoriet for sundhedsstrukturkommissionen.

Det bakker Landdistrikternes Fællesråd op om, men det vil have store konsekvenserne for en i forvejen trængt kommunal økonomi. Derfor er det afgørende, at pengene følger med ud i kommunerne.

Foto: Mads Krabbe.