Landdistrikter nedsætter vækstudvalg

Landdistrikternes Fællesråd nedsætter et vækstudvalg for de erhverv, der fylder meget i land- og yderområderne. Landbrug & Fødevarer, Danske Rederier og Horesta er blandt medlemmerne.
Landdistrikternes Fællesråd nedsætter et vækstudvalg, der mødes mandag.

Baggrunden for nedsættelsen af udvalget er, at de erhverv, der fylder meget økonomisk og beskæftigelsesmæssigt i landdistrikterne, fortrinsvist består af små- og mellemstore virksomheder inden for landbrug- og fødevareproduktion, produktion, Det Blå Danmark samt håndværk og turisme.

Udvalget mødtes første gang mandag den 25. september 2017 i Egtved.

Hos Landdistrikternes Fællesråd mener man, det er afgørende, at erhvervene har gode rammebetingelser, så de kan skabe vækst og udvikling. Samtidig mener rådet, at erhvervene i større grad kan bidrage til lokaludvikling.

- Vi er meget stolte af at have samlet nogle af de vigtigste aktører inden for de erhverv, der fylder meget i landdistrikterne i ét udvalg. Sammen vil vi stå endnu stærkere i arbejdet med at skabe et Danmark i bedre balance, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

Han understreger, at formålet med udvalgsarbejdet er at kortlægge overordnede muligheder og udfordringer for erhverv, der fylder meget i land- og yderområderne, for så vidt angår konkurrenceevne og udvikling i landdistrikter, og at identificere, hvordan disse i højere grad kan bidrage til at skabe lokaludvikling.

- De erhverv, der fylder meget i landdistrikterne, kommer i den grad til udtryk igennem små- og mellemstore virksomheder, der ligger rundt omkring i hele landet. De skaber ikke bare en kæmpe værdi for landområderne, men for hele samfundet. Her er udvalget en oplagt mulighed for at kortlægge, hvor stort bidraget til hele Danmarks økonomi er, og samtidig finde nye veje til at stimulere væksten, siger Steffen Damsgaard.

Medlemmer af udvalget:

• Formand Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd
  • Klaus Høeg, bestyrelsesmedlem, Landdistrikternes Fællesråd
  • Morten H. Østergaard, erhvervspolitisk chef, Landbrug & Fødevarer
  • Jakob Ullegård, direktør, Danske Rederier
  • Kirsten Munch Andersen, politisk direktør, HORESTA
  • Frederik Faurby, afdelingschef, Håndværksrådet
  • Poul Erik Jørgensen, landbrugsdirektør, Nykredit

Udvalgets medlemmer skal over en møderække i 2017 kortlægge vækstpontentialet for de tre landdistriktserhverv, herunder hvilke muligheder og udfordringer, der gør sig gældende for så vidt angår konkurrenceevne og udvikling af landdistrikter.

Landdistrikternes Fællesråd lægger op til, at udvalgsarbejdet fortsætter efter årsskiftet og afsluttes inden udgangen af tredje kvartal 2018.

Udvalget sekretariatbetjenes af Landdistrikternes Fællesråd jf. mål- og resultatplan med Erhvervsstyrelsen.

Noa Jankovic, politisk chef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd nedsætter et vækstudvalg, der mødes mandag.

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikterne: Manglende kompensation til naboer og lokalsamfund spænder ben for udbygning af solceller og vindmøller25.4.2024 06:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Vi kommer kun i mål med den grønne omstilling på energiområdet, hvis vi formår at skabe lokal opbakning til vindmøller og solcelleparker, advarer Landdistrikternes Fællesråd. Hvis flere projekter skal realiseres, skal der meget mere lokal involvering og langt større kompensationer til, vurderer organisationen. Alternativet er, at modstanden lokalt bliver endnu mere rodfæstet.