Landdistrikter: Gode forslag i infrastrukturplan

Regeringen og Dansk Folkepartis plan for dansk infrastruktur indeholder en række gode forslag, der kan styrke mobiliteten i hele landet, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Det er positivt, at regeringen og Dansk Folkeparti i deres netop offentliggjorte infrastrukturplan prioriterer en række projekter uden for de største byer. Sådan lyder reaktionen fra Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

- Det er meget glædeligt, at der nu er kommet en langsigtet plan for at styrke infrastrukturen i hele landet frem mod 2030. Vi mener, at det er afgørende med investeringer i vejnettet, så vi får styrket fremkommeligheden og skabt en sammenhængende infrastruktur, der binder landet bedre sammen, siger han.

Aftalen om fremtidens veje og baner indeholder en lang række infrastrukturprojekter, der skal sættes i gang i perioden fra 2021 til 2030.

Hos Landdistrikternes Fællesråd hæfter formanden sig særligt ved, at der lægges op til en udvidelse af E45, midler til en ny midtjysk motorvej og udvidelser af motorvejene og ringforbindelserne på Sjælland. Derudover peger Steffen Damsgaard bl.a. på, at det er positivt, at der også investeres i projektet om en tredje Limfjordstunnel samt en række decentrale jernbaneprojekter rundt i landet.

- Vi har brug for en mere effektiv infrastruktur, hvis vi skal fastholde og styrke vækst og bosætning i landdistrikterne, hvor der ofte er længere afstande end i de større byer, siger Steffen Damsgaard.

Han håber derfor også, at regeringen i den nærmeste fremtid forholder sig til, hvordan det overordnede vejnet i provinsen kan styrkes.

- Vi vurderer, der er brug for, at staten fortsat understøtter udviklingen af vejnettet uden hovedstaden - også efter 2030, siger han.

Regeringen indgik onsdag en aftale med Dansk Folkeparti om fremtidens veje og transport. Med aftalen afsættes over 110 mia. kr. i infrastruktur frem mod 2030. Landdistrikternes Fællesråd har anmodet transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) om et møde, bl.a. for at drøfte udmøntningen af nogle af de puljemidler planen afsætter.

Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

På Fanø sender de personligt brev ud til de unge: ’Tillykke med uddannelsen, men vil du ikke nok vende hjem?’1.3.2019 10:07:03 CETPressemeddelelse

Mellem Vesterhavet og Vadehavet ligger den lille ø, Fanø. Med ned til 20 minutters mellemrum går færgen Fenja direkte fra Esbjerg ind i favnen på Fanøs Nordby. En tur der tager 12 minutter. Lige knap en million turister tager turen årligt og 3400 fannikker har valgt at bosætte sig her. De mange turister gør Fanø til den kommune i landet, hvor turismeindtægterne udgør den største del af kommunens samlede finanser. Øen nyder godt af de mange besøgende, men det er livet fra de fastboende, der gør øen til noget helt særligt. Borgmesteren fra Alternativet, Sofie Valbjørn, fortæller om kommunens udfordringer – og gevinster – i samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd. Hvordan afskiller Fanø sig fra resten af landets kommuner? Vi er en lille kommune, men vi er ikke en typisk landdistriktskommune. Nærheden til Esbjerg betyder, at rigtig mange af vores borgere pendler til Esbjerg dagligt, og faktisk er der også esbjerggensere der pendler hertil for at arbejde. Rent økonomisk er vi i en helt a