Landbrugsekspert skal lede Mission Østs kontor i Tyskland

Felicitas Flörchinger er ny direktør for Mission East Deutschland. Hun har erfaring fra nødhjælpsarbejde i Sydsudan og bæredygtigt landbrug i Nordkorea, hvor hun også har boet.
Felicitas Flörchinger er ny direktør for Mission East Deutschland. Foto: Svend Løbner

Mission Øst har fået en særdeles kompetent kvinde ved roret i Tyskland. Felicitas Flörchinger har en ph.d. i agronomi og lang erfaring i internationalt udviklingsarbejde. Hun kommer fra en stilling som landbrugskonsulent med særlig ekspertise i landbrugsøkologi, katastrofeforebyggelse og såkaldt permakultur, der tager hensyn til både jord, økosystem og mennesker i produktionen.

Felicitas Flörchinger skal være direktør for Mission East Deutschland i Berlin, der er Mission Østs Tysklandskontor.

Erfaring fra krigsområde

Felicitas har tidligere boet i Zambia, Liberia, Sydsudan, Ecuador, Colombia, Thailand og Guatemala, hvor hun ud over landbrugsekspertisen har brugt sine evner indenfor ledelse og markedsføring.

I Sydsudan var hun programkoordinator for det tyske Welthungerhilfe, der yder akut nødhjælp til den nyeste nation på verdenskortet.

- Efter landets uafhængighed i 2011 var atmosfæren fuld af håb og glæde, og befolkningen var forventningsfuld og entusiastisk. Men krigen bryder ud med jævne mellemrum. Da jeg var i landet, var der våbenhvile mellem de stridende parter, men kort efter begyndte de at bekrige hinanden igen. Derfor har de ikke kunnet opbygge landet, som de havde håbet. Men jeg beundrer befolkningens styrke, siger hun.

Tre år i Nordkorea

Felicitas Flörchinger har også boet i et andet land med udfordringer, nemlig tre år i Nordkorea. Mission Øst har arbejdet i landet siden 2011 og yder fortsat akut nødhjælp til den underernærede befolkning og langsigtet udviklingshjælp, så de kan brødføde sig selv.

- I nødsituationer er vi altid klar til at møde menneskers akutte behov. Men det er ikke meningen, at befolkningen bliver afhængige af nødhjælp. Vores mål må altid være at samarbejde med befolkningen om at virkeliggøre deres drømme om et bedre liv. Det gør vi ved at opbygge modstandsdygtighed over for naturkatastrofer og hjælpe dem med at skabe sig et levebrød, fortæller Flörchinger.

Dyrker op ad skråninger

Hvordan helt konkret?

- I Nordkorea etablerer vi moderne produktionsteknikker, der hjælper med at få bedre udbytte med det samme input. Vi viser, hvor meget de faktisk kan udrette med det, de har i forvejen. Vi hjælper dem med at dyrke op ad bjergskråninger og samtidig minimere risikoen for erosion under kraftig regn.

- Sagen er, at 80 procent af landet består af skråninger. På de fleste skråninger er træerne fældet. Mange steder er der ikke et eneste træ tilbage, fordi befolkningen har fældet dem for at skaffe brænde til opvarmning af deres huse. Nogle gange ligner det et månelandskab!

Hvad gør I så?

- Vi dyrker afgrøder og træer mellem hinanden på skråningerne. Træernes blade giver skygge og bevarer fugtigheden. Rødderne holder sammen på jorden, så den ikke eroderer. Vi dyrker også flere forskellige slags afgrøder, så de ikke er så sårbare over for pest og sygdomme.

Cykler, synger, skriver

Felicitas Flörchinger indrømmer, at hun er et rigtigt ”udendørsmenneske”. Så snart hun ser sit snit til det, tager hun sin cykel og smutter ud af Berlin. Når hun er hjemme, nyder hun at læse, synge, spille guitar og violin samt skrive små essays.

- Det er absolut nødvendigt, for når jeg spiller, synger eller skriver, glemmer jeg de alvorlige og tunge emner, jeg er optaget af på kontoret. Når jeg kommer hjem fra et af vores arbejdslande, skriver jeg små historier om det, jeg har oplevet. Det er en måde at bearbejde oplevelserne på.

Lille organisation med stor virkning

Hvad håber du for Mission Østs arbejde ud fra kontoret i Tyskland?

- Jeg håber at kunne gøre Mission Østs hjælpearbejde mere kendt i mit hjemland. For jeg kan rigtig godt li’ Mission Øst; det var derfor, jeg søgte stillingen!

- Mission Øst er en effektiv organisation med meget dedikerede medarbejdere. Jeg vil gerne vise, at en relativt lille organisation kan yde en kæmpestor indsats. Og så vil jeg selvfølgelig gerne, at organisationen vokser, så vi kan hjælpe mange flere.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation grundlagt i Danmark. Organisationen arbejder for at hjælpe sårbare mennesker og støtte lokalsamfunds kapacitet til at hjælpe sig selv gennem aktiviteter fra nødhjælp under katastrofer til langsigtet udviklingshjælp. Mission Øst arbejder direkte eller gennem lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Irak, Myanmar, Nepal, Nordkorea og Tadsjikistan. Mission Øst er certificeret af Core Humanitarian Standard.