Landbrug & Fødevarer: En meget alvorlig situation

Regeringen og myndighederne har netop afholdt et pressemøde vedrørende situationen med COVID-19-smitte blandt mink i Danmark.

I den forbindelse siger formand for landmændene i Landbrug & Fødevarer, Søren Søndergaard:

- Der findes ikke én eneste landmand, der ikke går op i både folkesundheden og menneskers sikkerhed. Men jeg vil gerne minde om, at det, der sker lige nu, er, at regeringen de facto kvæler en branche og tager livsgrundlaget væk fra tusinder af danskere.

- Det gør de for rullende kameraer og vel at mærke uden at kaste så meget som en redningsvest. Det her er jo kulminationen på et ufatteligt grimt forløb, hvor minkavlere er blevet mødt med alt andet end ærlighed og ordentlighed fra myndighedernes side.

- Der er tale om hårdtarbejdende mennesker, som allerede er blevet tæsket rundt i manegen i en uforskyldt situation, og nu skylder regeringen og myndighederne at møde dem med åbenhed og forståelse for, at de lige har frataget dem hele deres livsgrundlag.

- Vi forventer, at der ligger et vandtæt fagligt grundlag bag så drastisk en beslutning, og vi forventer, at der øverst på regeringens dagsorden står ordet erstatning med store, fede bogstaver. Det handler ikke kun om dyrene, men om bygningerne, maskinerne og den øvrige værdikæde, der leverer foder, forarbejder eller noget helt tredje.

Landbrug & Fødevarer pressetelefon: 33 39 45 20