LandboUngdom har vokseværk – præsenterer højeste medlemstal i 15 år

Ved LandboUngdoms årsmøde lørdag den 24. september præsenteres det højeste medlemstal i 15 år. 4333 unge har nemlig valgt at være medlem af LandboUngdom, og bekræfter dermed et fortsat ønske om at skabe aktivitet og udvikling på landet.

Det var blot tilbage i 2019, at LandboUngdom med stolthed kunne præsentere det højeste medlemstal siden 2007. Få måneder senere så tallene helt anderledes ud. Da Corona-krisen indtraf, måtte LandboUngdom, som hele foreningsdanmark, sætte aktiviteter på pause, og dermed også risikere grundlaget for medlemstilslutningen.

Det var heller ikke uden bekymring, da LandboUngdom med nedlukningen mistede hele 23 procent af medlemsbasen på bare fire måneder. Heldigvis varede bekymringen ikke længe, for selvom foreningslivet fortsat har svært ved at rekruttere frivillige i samme omfang, som tidligere, oplever LandboUngdom ikke kun en stigning i medlemstallet, men også i interessen for at engagere sig aktivt som frivillig.

Forandring giver pote

De sidste år har LandboUngdom gennemgået en gennemgribende forandring, både forårsaget af udefrakommende begivenheder, men også af valg truffet fra landsorganisationen.

”Vi har arbejdet med en ny strategi og ny økonomisk struktur, der skal skabe højere grad af samarbejde på tværs af vores forening. Der er sket enormt meget de sidste år, som skaber ringe i vandet, og har fået flere til at få øjnene op for, hvad LandboUngdom kan”, siger Niels Skovgaard, formand for LandboUngdom.

Medlemstilslutningen er ikke kun positiv for LandboUngdom, men også for unges demokratiske indflydelse landet over.

”Det er godt for vores forening at være mange medlemmer. Det handler bl.a. om at få hele landet med, så vi er repræsenteret bredt både udadtil og internt i vores fællesskab. Vi ser lige nu en bevægelse, hvor flere og flere kommer til fra forskellige steder og med forskellige baggrunde, og det er meget stærkt for en forening, som LandboUngdom og for vores samfund som helhed,” fortæller formanden.

LandboUngdom kan dateres helt tilbage til 1920’erne. Dengang såvel som i dag er formålet: En forening, der skaber tro på fremtiden, fællesskabet og et liv på landet, hvilket også er drivkraften for de tusinde af unge, der engagerer sig i LandboUngdom.

Niels Skovgaard
Formand, LandboUngdom