Danmarksmestrene i pløjning 2024 er fundet

Danmarksmesterskaberne i pløjning 2024 er løbet af stablen. I år stod Region Ribe for afholdelse af mesterskabet. Smilende frivillige, højt humør og rigtig godt vejr, var hvad de mange gæster, som var mødt op på Nørregaard planteavl lidt uden for Ribe blev stillet i udsigt.

Efter fælles morgenkaffe og smurte rundstykker i det opstillede telt på marken ved Nørregaard planteavl, satte en gruppe håbefulde pløjere kursen mod markerne. I fire timer blev der pløjet, målt af og rettet til, og herefter ventede konkurrenterne på at vinderne blev udråbt.

Søren Korsgaard blev udråbt som Danmarksmester i vendeplov. Søren lå meget tæt med sin nærmeste konkurrent Jesper Madsen, og derfor var det en glad pløjer, der kan kalde sig for danmarksmester.

”Det føles rigtig rigtigt godt. Vi lå tæt Jesper og jeg. Når vi kæmper sådan om det, så øger det også konkurrencen og koncentrationen. Det giver publikum noget mere at se på, fordi vi er skarpe konkurrenter. Hvis der kun var den ene af os, tror jeg ikke konkurrencen var blevet nær så god. Det er godt for konkurrencen,” siger Søren Korsgaard

Gårsdagens pløjning i stubjord voldte problemer for den garvede pløjer, derfor var han ikke sikker på, om han kunne kalde sig for danmarksmester.

”I går var det godt nok svært, synes jeg. Det var svært at køre lige. Der var nogle ting, der gjorde det lidt underligt. Men i dag, der føler , at det kørte fra start til slut. Jeg havde faktisk bestemt inden, at hvis ikke jeg vandt i dag, så var det egentlig okay, for jeg synes, at jeg havde gjort mit bedste, så jeg ville ikke være ærgerlig, hvis Jesper vandt. ”

”Det er 13. gang jeg vinder i år. Og det betyder stadig rigtig meget. Jeg var så heldig at vinde en sølvmedalje til VM i Estland i år, og det har virkelig givet mig blod på tanden i forhold til at nå helt til tops. Jeg havde egentlig tænkt om jeg skulle til at lægge det lidt på hylden, men nu er jeg helt skarp og klar på at ville præstere.”

Adgangsbillet til VM i pløjning

Martin Lindberg Velling blev udnævnt som vinder i standardplov, og det er noget som betyder meget for ham.

”Det er altid dejligt at vinde, også selvom jeg har prøvet det før. Man er altid nervøs, fordi alle kan have en dårlig dag, så man har ikke vundet på forhånd. Det er 7. gang jeg bliver danmarksmester og jeg har også været til VM et par gange. Nu vil jeg forsøge at tage det sidste skridt op og forsøge at få det sidste med fra VM.

Undervejs nåede tvivlen at indfinde sig hos Martin, for han var ikke helt sikker på om han ville hive sejren i land. I sidste ende gik det, og at det bliver adgangsbilletten til VM betyder noget helt særligt for Martin.

”Man er altid i tvivl om den er hjemme. Det er først når man har taget det sidste træk, og når alle andre er færdige med at pløje, at man kan puste ud, for man er der jo for at vinde. Der er i hvert fald derfor at jeg deltager.  Det er jo en konkurrence, så man vil selvfølgelig gøre det bedste man kan. Det betyder meget at kunne komme til VM igen, og forsøge at forbedre mit sidste resultat. Det betyder meget at vinde i dag, for det er jo adgangsbilletten til VM. Jeg fortsætter indtil jeg er blevet verdensmester.

Ditte Mikkelsen fra Odder er valgt ind i LandboUngdoms hovedbestyrelse23.9.2024 11:07:30 CEST | Pressemeddelelse

Ditte Mikkelsen har i alle sine seks år som medlem i LandboUngdom været et aktivt medlem. Hun har gennem sine seks år både siddet i repræsentantskabet og været en del af lokalbestyrelsen i LandboUngdom Odder/Skanderborg. Lørdag d. 21. september blev hun valgt ind i LandboUngdoms hovedbestyrelse, hvor hun bl.a. ser frem til at arbejde med at styrke fællesskabet ude i lokalforeningerne.