Lakserytteren indsamler 153.425 kroner, så flere børn kan gå i skole

Rasmus Kolbe er bedre kendt som Lakserytteren – og har intet mindre end 91.100 følgere på YouTube og endnu flere på TikTok (1.1 million følgere). I sit kreative online univers følger tusindvis af børn og unge med, mens Rasmus tegner og inspirerer til kreativ leg og udfoldelse. I november lavede han entegnejulekalender, der kunne købes online og hos boghandlere landet over.
Og takket være Lakserytteren og hans dedikerede fans, indbragte tegnejulekalendersalget en flot donation på 153.425 kroner til UNICEFs arbejde for at få flere børn i skole. Netop dette er blandt UNICEFs primære fokusområder; faktisk går 21 % af UNICEFs indsamlede midler i dag til uddannelse og skolegang1.
Stort behov
Alle børn har ret til at lære. Alligevel, kan 64,3 % af alle tiårige i verden ikke læse en simpel tekst. Mere end hvert tiende barn går ikke i folkeskole på globalt plan og i verdens mindst udviklede lande, som f.eks. Zimbabwe og Uganda, er det omkring hvert andet barn, som er udelukket fra skolegang af forskellige årsager2. Den mest gængse årsag er fortsat fattigdom, men siden coronapandemien ramte verden, er den globale læringskrise accelereret og har påvirket intet mindre end 1,6 milliarder skoleelever – både på adgangen til skolegang og på kvaliteten af skolegang3.
”Uddannelse er afgørende for, at børn kan realisere deres fulde potentiale og skabe sig en god fremtid. Derfor er jeg så stolt af, at mine fantastiske følgere og jeg har skrabet 153.000 kroner sammen, så endnu flere børn ude i verden kan komme i skole!”, fortæller Rasmus Kolbe, som også er ambassadør for UNICEF og har været det siden juni 2019.
Pengene gør en stor forskel
Hos UNICEF Danmark er man også stolt af resultatet. Pengene kan nemlig være med til at gøre en rigtigstor forskel for de børn, der har allermest brug for det.
”Hos UNICEF arbejder vi aktivt for, at alle børn kommer i skole og får enuddannelse.Med 153.425 kroner kan vi komme endnu tættere på det mål. Vi kan f.eks. sikre 852.631 børn skoleblyanter eller udstyre otte klasselokaler med f.eks. tavler og undervisningsmaterialer eller vi kan være med til at uddanne 190 undervisere,”udtaler Kristina Boldt, Private Fundraising Director i UNICEF Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Senior Campaign Manager Lise Vejnø. Tlf. 61674566, mail: lvejno@unicef.dk
Billeder
Links
Information om UNICEF Danmark
Følg pressemeddelelser fra UNICEF Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra UNICEF Danmark
UNICEFs årlige appel: Verdens børn rammes hårdere end nogensinde – akut brug for milliardløft til humanitær hjælp10.12.2025 04:05:00 CET | Pressemeddelelse
UNICEF lancerer i dag sin årlige appel om finansiering af nødhjælpsindsatser for 2026. Med en samlet appel på knap 50 milliarder kroner er målet at levere livsvigtig hjælp til 73 millioner børn, der er ramt af krige, konflikter og de voksende konsekvenser af klimaforandringer.
Kulden rammer de mest sårbare: Børn i Gaza kæmper for livet1.12.2025 11:15:43 CET | Pressemeddelelse
Udbredt underernæring fortsætter med at true børns liv og trivsel i Gazastriben. Den begyndende vinter forværrer situationen yderligere ved at fremme spredningen af sygdomme og øge risikoen for dødsfald blandt de mest sårbare børn.
Stor vaccinationsindsats i Gaza: 40.000 børn får igen beskyttelse mod livstruende sygdomme24.11.2025 12:57:32 CET | Pressemeddelelse
Efter to års konflikt, hvor store dele af Gazas sundhedsklinikker er ødelagt eller ude af drift, og tusindvis af børn er gået glip af deres rutinevacciner, er en omfattende opfølgningskampagne sat i gang. Det sker på et tidspunkt, hvor sundhedssystemet stort set er brudt sammen – og kan kun lade sig gøre med humanitær adgang og våbenhvile.
Verdens humanitære medarbejdere hædret med UNICEFs Børnepris 202520.11.2025 16:15:29 CET | Pressemeddelelse
Alle de humanitære medarbejdere, som arbejder før børn og familier i verdens brændpunkter, tildeles for deres utrættelige indsats UNICEFs Børnepris 2025. Antallet af børn, der vokser op i krig og konflikt, er på et ekstraordinært niveau, og indsatsen for at nå dem, er under massivt pres.
UNICEF Danmark lancerer samarbejde med HuskMitNavn: Ny plakat hylder kærligheden på tværs af grænser20.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
HuskMitNavn har tegnet en plakat til fordel for UNICEF. Plakaten kredser om kærlighed til de børn i verden, der har allermest brug for hjælp, når tilværelsen trues af konflikt, katastrofer og utryghed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum





