Lærlingepris til talentfuld møbelsnedker fra Varde-virksomhed

Under hele sin fire år lange uddannelse som møbelsnedker har Henrik Pedersen været på talentholdet på Herningsholm Erhvervsskole. Det har stillet ekstra store krav til den 25-årige esbjergenser i form af ekstraopgaver udover det almindelige skolearbejde. Alligevel har han formået at score høje karakterer.

Det er blot en del af forklaringen på, at Henrik Pedersen torsdag den 2. maj fik overrakt DI Sydvestjyllands Lærlingepris 2019 på regionalforeningens årlige erhvervstræf, som i år fandt sted på virksomheden Viking Life-Saving Equipment A/S i Esbjerg. Prisen blev overrakt af næstformanden for DI Sydvestjylland Jørgen Østergaard sammen med borgmester Erik Buhl Nielsen, Varde Kommune og direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Henrik har stået i lære hos Kvist Industries A/S i Årre i Varde Kommune, som har indstillet ham til lærlingeprisen med nedenstående skudsmål.

- Tag ikke fejl af Henrik. Han kan umiddelbart virke som en stille fyr, men bag det stilfærdige ydre er Henrik en kompetent, pligtopfyldende og humoristisk ung mand, siger værkfører Keld Rasmussen, Kvist Industries.

Som led i sin uddannelse som møbelsnedker har Henrik Pedersen været udstationeret på Kvist Industries’ fabrik i Letland i 3 måneder. Her var han tilknyttet virksomhedens udviklingsafdeling og opnåede under sit ophold at få kørt fremstillingen af 2 nye møbelmodeller i gang. Alt foregik på engelsk og til alles store tilfredshed.

Henrik Pedersen har også optrådt som rollemodel for kommende unge faglærte. Bl.a. på ProVarde Erhvervsudviklings erhvervsforløb for 8.-10. klasser i Varde Kommune, og på Rybners Tekniske Skole har han medvirket i ”Dit Karrierevalg” for de lokale 8. klasser.

- Henrik går aldrig af vejen for at hjælpe andre med råd og vejledning. Han er en omsorgsfuld og stabil medarbejder og kollega, som man kan læne sig op ad, og man ved, at det, han siger og gør, er rigtigt, og at aftaler bliver holdt, siger Keld Rasmussen.

Med lærlingeprisen følger et ur og et diplom.

Vedhæftet foto af prisvinderen til fri afbenyttelse i pressen.

Øvrige dygtige nominerede til DI Sydvestjyllands Lærlingepris 2019:

Kasper Bogø Madsen, DuPont Biosciences, Grindsted
Andreas Harboe, Blue Water Shipping, Esbjerg
Hans Storm Andersen, Lego Systems, Billund
Lasse Loch Holgersen, Lego Systems, Billund
Martin Schnedler Johansen, HN Group, Billund
Julia Dalgaard, Vasik, Esbjerg
Martin Wänglund, Lego Systems, Billund
Kristian Pedersen, Legoland, Billund
Elenora Jørgensen, East Metal Trade, Esbjerg

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent for DI Sydvestjylland, Johan H. Pedersen, tlf.: 40843207, e-mail jhp@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Erhvervslivet: Varde er blandt de bedste til at forberede de unge til erhvervslivet9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Varde Kommune er blandt de bedste i landet til at løfte folkeskoleeleverne op på et højt fagligt niveau. Det er en af de gode nyheder i Dansk Industris årlige undersøgelse af det lokale erhvervsklima. Faktisk indtager Varde her en flot tredje plads på landsplan. Samtidig belønner virksomhederne i årets erhvervsklimaundersøgelse Varde Kommune for at have skabt et forbilledligt samarbejde imellem folkeskolen og kommunens virksomheder.

Adm. direktør Jesper Toft Mathiasen vender tilbage som formand for DI Sydvestjylland2.5.2019 16:11:18 CESTPressemeddelelse

På den netop overståede generalforsamling i DI Sydvestjylland blev adm. direktør Jesper Toft Mathiasen udpeget som ny formand. Jesper Toft Mathiasen indtager dermed igen formandsposten, som Jens Damgaard har beklædt i ca. 1½ år. Forud for Jens Damgaards formandsperiode var posten beklædt af netop Jesper Toft Mathiasen i 5½ år, så det må siges at være en særdeles erfaren formand, der nu igen sætter sig i formandsstolen.