Lærer på Rosborg Gymnasium får Cyklistforbundets pris Årets Cykeldynamo

Cyklen giver frihed, lyder det fra formand for Cyklistforbundet i Vejle, Claus Behrendsen, der har fået Cyklistforbundets pris Årets Cykeldynamo 2021.
Cyklistforbundets landsformand, Jens Peter Hansen, overrækker prisen Årets Cykeldynamo 2021 til Claus Behrendsen, der er underviser på Rosborg Gymnasium og HF og lokalformand i Cyklistforbundet i Vejle.

Cyklistforbundet uddeler hvert år prisen til et medlem eller en lokal afdeling af forbundet, som har gjort en særlig indsats for cykelsagen især i eget lokalområde. I år går prisen til Claus Behrendsen, der er formand for Cyklistforbundets afdeling i Vejle.

Prisen blev overrakt på forbundets landsmøde den 30. oktober med følgende begrundelse:

”Claus Behrendsen får prisen for sin fremragende indsats for cykelsagen. Som formand i Vejle har Claus med sin altid gode tone formået at løfte afdelingen og gøre Cyklistforbundet til en anerkendt og stærk stemme – både lokalt i Vejle, i større alliancer på tværs i regionen og på landsplan som del af hovedbestyrelsen. Claus har særligt godt fat i de unge og formidler med stor succes cyklens fordele og potentiale på klimaområdet til gymnasieelever og andre klimainteresserede unge. Med Claus i spidsen har Vejle gentagne gange vist vejen for, hvordan Cyklistforbundet kan skabe nye alliancer og stærke resultater i fremtiden.”

Claus Behrendsen, der er gymnasielærer på Rosborg Gymnasium i Vejle, har som formand for Cyklistforbundet i Vejle blandt andet været med til at sikre, at 22 rosborgensere deltog i Vejle Kommunes el-cykelprojekt, hvor de over to uger testede el-cyklens potentiale som hverdagens sunde og grønne transportmiddel.

Det var Cyklistforbundets formand, Jens Peter Hansen, der overrakte prisen, som han kalder meget velfortjent:

- Jeg er meget enig med Claus, når han siger, at cyklen ikke bare er god for den grønne omstilling, men også giver børn og unge frihed. For med en cykel behøver de ikke være afhængig af at skulle hentes eller vente på en bus. Det er altid inspirerende at møde mennesker, der finder nye måder at gøre en konkret forskel på. Jeg håber, at prisen kan inspirere andre til at engagere sig i cykelsagen, siger Jens Peter Hansen.

Cyklistforbundet har ca. 13.000 medlemmer samt afdelinger og repræsentanter over hele landet.

Gymnasielærer på Rosborg Gymnasium og formand Cyklistforbundet i Vejle, Claus Behrendsen, har fået prisen Årets Cykeldynamo 2021

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.