Lær de yngste om årstidernes gang

Forfatter Elvira Fragola er aktuel med en ny bog, der lærer de mindste om årets forskellige måneder og alle de sjove ting, man kan lave ude i naturen, når det sner, regner eller solen skinner. Bogen begynder med januar og er inddelt i årets 12 måneder. Hver måned begynder med et digt, og bogen er fyldt med smukke illustrationer, som Elvira Fragola selv har lavet.

Elvira Fragola håndtegner selv illustrationerne til sine bøger. Alt er lavet i hånden. Foto: ©Henrik Weis Sørensen

Da Elvira Fragolas datter er knap 3 år gammel, spørger hun sin mor, hvornår hun har fødselsdag. Det har hun i september. Men hvornår er det september? Efter lidt betænkningstid svarer Elvira Fragola: ”Når himlen er høj og blå, og æblerne lyser allersmukkest modent og rødt.” Året – set gennem små øjne er en fortælling til Elviras datter – og til alle andre børn, som gerne vil vide, hvornår de forskellige måneder er, og hvad man kan foretage sig.

Bogen er fyldt med kreative ideer, som hører de forskellige årstider til. I marts måned kan man eksempelvis tage sine børn med ud og plukke erantisser, i september kan man lave tørrede æblesnacks, og i januar kan man lave en fin fuglemadsgynge. Bogen fortæller også, hvad der kendetegner de forskellige måneder: I august har solen lunet skovens bær og frugter, som er lige til at plukke, og i november slipper de sidste visne blade træernes grene og falder mod jorden. Den informative tekst suppleres af smukke illustrationer, som gør teksten både levende og farverig. Til sidst i bogen er der plads til, at børn og voksne selv kan notere, hvad de har oplevet ude i naturen i de forskellige årstider.

Elvira Fragola er børnebogsforfatter og illustrator. Hun har blandt andet skrevet børneromanerne om årets gang og livet i Mumleby og billedbøgerne om Lille Pind.

Året – set gennem små øjne er til børn og familier, og i arbejdet med bogen har Elvira Fragola ladet sig inspirere af tidligere tiders almanakker. Bogen er trykt i et stort og flot format, så man virkelig kan nyde de smukke illustrationer, og selv de yngste kan læse med.

Til dagligt bor Elvira Fragola på Bornholm sammen med sin datter og sine mange dyr.

Titel: ÅRET – SET GENNEM SMÅ ØJNE
Forfatter: Elvira Fragola
Illustrator: Elvira Fragola

Udgivelsesdato: 3. november 2021

Bogens forside, der er viser en af Elvira Fragolas smukke illustrationer.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.