Læg grønne gaver og haveglæde under træet

Sparejul, klimajul, grøn jul. Julen kommer under mange overskrifter i år. Også hos Haveselskabet mærker man en stigende interesse for “grønne gaver”, man kan lave selv, eller som kan holde længe og kombineres med frisk luft og jord under neglene. Derfor har Haveselskabet her samlet de bedste gavetips – både til og fra havefolket.

Køkkenhave for begyndere

Tusindvis af danskere er de seneste år gået i køkkenhaven og begyndt at dyrke alt fra kartofler, radiser og gulerødder til rødbeder, squash og bønner. Haveselskabet har lavet en frøboks i samarbejde med Spirekassen med nemme sorter til at alle dem, der har lyst til at prøve kræfter med køkkenhaven for at se, om man kan lide at dyrke selv. “Køkkenhave for begyndere” gør dig ikke selvforsynende, men det giver dig fornøjelsen ved at hente afgrøder fra egen mark.
Køkkenhave for begyndere. Fås på Haveselskabet.dk. Pris 300 kr.

Nemme gør-det-selv-gaver til haveelskeren

En god julegave eller værtindegave til en haveelsker behøver ikke koste alverden. Faktisk kan du lave flere af dem selv – også sammen med børnene – og sprede masser af haveglæde i julen. For selv om december hverken er sæson for at samle frø eller plante nyt i haven, kan plantepinde til forårets forspiring i vindueskarmen og en stak personlige frøposer gøre stor glæde. På Haveselskabets hjemmeside finder du gratis skabelon og trin for trin-guide til at lave frøposer, plantepinde og duftposer. Haveselskabet.dk/nemme-havegaver.

Beskær haven med en testvinder

En god håndsaks til roser, smågrene og andre mindre beskæringsopgaver er uundværlig i haven. Og vil du have en god en af slagsen, er beskærersaksen fra ARS ikke til at komme udenom. Den japanske havesaks blev i 2019 kåret som “bedst i test” af forbrugerrådet TÆNK med 92 ud af 100 point og kaldt for “den absolut bedste havesaks i testen”. Både saks og fjeder er rustfri, og saksen kan betjenes med både højre og venstre hånd. Saksen findes i tre størrelser og kan derfor passe både store og små hænder.

ARS producerer både sakse, ørnenæb og save til haven og forhandles i en lang række havecentre og på Haveselskabet.dk. Priser fra 380 kr.

En personlig juledekoration

En hjemmelavet og personlig dekoration kan både pynte på julebordet og vække glæde som værtindegave eller julehilsen til en sød nabo. Materialerne kan du finde i din egen have eller ved at gå en tur i skoven. Saml mos fra plænen, et par små grene fra et grantræ eller en stedsegrøn busk, bær i forskellige farver, nedfald som grankogler, agern eller bog og tørre frøstande, som er visnet ned i staudebedet, kan alt sammen pynte i en dekoration og sprede både julevarme og haveglæde.

Find inspiration til dekorationer og se regler for at samle materialer i naturen på Haveselskabet.dk/jul.

Vand blomsterne med nostalgi

Det behøver ikke være kedeligt at vande krukker, altankasser eller drivhus. Tværtimod kan du vande med en dekorativ kaffekande eller tepotte. Xala Design har skabt to skønne, nostalgiske vandkander i genanvendt plast, som trækker på de velkendte former fra Madam Blå-kaffekanden og den klassiske buttede tepotte. Når de ikke bruges til at vande med, fungerer de perfekt som alternativ vase til en friskplukket buket fra haven. Kanderne fås i flere farver og størrelser og forhandles bl.a. i havecentre, designbutikker og på Haveselskabet.dk. Priser fra 249 kr.

Bogen, der sparer dig mange penge i haven

Alle haveelskere ved, at det kan være en dyr fornøjelse at forelske sig i en ny blomst eller få en ny idé til haven. Men det behøver faktisk ikke koste en krone at opdatere haven med nye planter. Haveselskabets bog om planteformering guider til basale teknikker som frø- og stiklingeformering, aflægning og podning, som gør det muligt at formere det meste i haven. På den måde kan man som haveejer både få mere af det, man har og holder allermest af, eller nye planter at dele med naboen eller give væk i gave. Bogen er fuld af trin-for-trin-illustrationer og på et niveau, hvor nye havedyrkere kan være med.

Haveselskabets bog om planteformering. Fås i udvalgte boghandler og på Haveselskabet.dk. Pris: 249 kr.

TIP: Et grønt nytårsforsæt?

Drømmer du om et lidt grønnere 2023 med flere hjemmedyrkede grøntsager og flere friske buketter på bordet? Haveselskabet åbner i 2023 to online-skoler, hvor du kan lære at dyrke enten køkkenhave eller skærehave. Lysten til at få fingrene i jorden er vokset enormt de seneste år, og stadig flere bliver bevidste om, hvordan mad og blomster og dyrket, og hvad de selv kan gøre i haven. Derfor har Haveselskabet sammensat to kurser, hvor man i samarbejde med nogle af landets bedste skærehave- og køkkenhavedyrkere lærer at dyrke smukke snitblomster og køkkenhave helt fra bunden. Og du behøver ikke en stor landejendom for at være med – 5 kvadratmeter eller 2-4 pallerammer er nok til at komme i gang. Både Skærehaveskolen og Køkkenhaveskolen åbner for tilmeldinger i begyndelsen af det nye år på Haveselskabet.dk.

Haveselskabet er en landsdækkende nonprofit-forening med over 30.000 medlemmer, der gennem lokale afdelinger og kredse i hele landet arbejder for at sprede haveviden og haveglæde og for at fremme mangfoldigheden og den bæredygtige tankegang i haverne.

Haveselskabet har siden 1901 udgivet magasinet Haven og står også bag hjemmesiden Haveselskabet.dk. Haveselskabet har Haveselskabets Have på Frederiksberg, står bag det store haveshow Cph Garden, og har Haveselskabets Rådgivning, hvor medlemmer kan få gratis og uvildig ekspert rådgivning. Haveselskabets lokale afdelinger arrangerer hvert år over 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet.

Køkkenhave i krisetid – nu kan du selv lære det22.12.2022 11:29:21 CET | Pressemeddelelse

Tusindvis af danskere drømmer om at høste gulerødder, kartofler og tomater fra egen have, og forskellige kriser rundt i verden får det kun til at krible endnu mere i fingrene. Men mange aner ikke, hvordan de kommer i gang, for meget haveviden er gået tabt over en generation, hvor der ikke har været behov for selv at dyrke. Men det er slet ikke så svært, lyder det fra Haveselskabet, der nu lancerer sin første køkkenhaveskole.

Havefestival i 200 private haver: Her er det helt i orden at gå ind i en fremmed have21.7.2022 11:49:20 CEST | Pressemeddelelse

Haven gør godt for både krop og sjæl – det ved de fleste haveejere. Når Haveselskabet igen holder sin årlige havefestival i weekenden 13.-14. august, er der rig mulighed for at tanke godt op på haveglæden og hente inspiration til haven. Her sætter ikke mindre end 200 Haveselskabs-medlemmer nemlig ”Åben have”-skiltet op ved havelågen. Det betyder, at du er velkommen til at kigge indenfor.

Forvandlingen fra bar mark til livlig festivalplads er i gang: 30. juni starter havens folkemøde21.6.2022 14:00:16 CEST | Pressemeddelelse

I disse dage er havedesignere, anlægsgartnere, planteskoler, ansatte og frivillige fra Haveselskabet og mange, mange flere i gang med at bygge en gigantisk festivalplads op. Marbæk Pladsen i Ballerup vil over fire dage danne ramme om et sandt folkemøde for havefolk. Det er tredje gang, at Cph Garden samler havefolk fra alle hjørner af landet, og festivalen rækker ud til alle, som har bare den mindst snert af grønne fingre eller holder af havelivet.

Haveselskabet kræver grænseværdi i flydende gødning: ”Gødning skal pleje vores planter – men det risikerer i stedet at skade dem”25.5.2022 09:50:05 CEST | Pressemeddelelse

Forbrugerne er overladt til sig selv, når de køber flydende organisk gødning, for de risikerer at komme hjem med et produkt med pesticiderester, som gør deres planter syge og misdannede i stedet for store og stærke. Det kan vi som forbrugere ikke leve med, siger Haveselskabets direktør Charlotte Garby, der kræver en officiel grænseværdi og certificering af produkterne.