PsykiatrifondenPsykiatrifonden

Lad os trække 310.000 børn op af glemmekassen

Torsdag den 6. oktober står Børns Vilkår og Psykiatrifonden bag en tre meter høj "glemmekasse" på Christiansborg Slotsplads. Kassen er et aktivistisk monument over de 310.000 børn i Danmark, som vokser op med en mor eller far med psykisk sygdom, og som alt for ofte bliver glemt. Børnene bliver sjældent opsporet og tilbudt den hjælp og støtte, mange kan have brug for.

Torsdag den 6. oktober kl. 07:00 på Christiansborg Slotsplads står direktør Marianne Skjold fra Psykiatrifonden og vicedirektør Helle Tilburg Johnsen fra Børns Vilkår klar til at trække 310.000 børn af forældre med psykisk sygdom op af den seks meter lange og tre meter høje glemmekasse. De får selskab af to unge kvinder, der selv er vokset op i familier med psykisk sygdom og ikke har fået hjælp.

En lang række politikere er inviteret ned på pladsen til dialog om, hvordan børnene bliver prioriteret, hjulpet op af glemmekassen og ind på Christiansborg. Ind på den prioriterede dagsorden.

"Vi opfordrer politikerne til at hjælpe børnene op af glemmekassen ved at give dem adgang til hjælp og støtte gennem at prioritere målgruppen politisk på det niveau, dens omfang taler for. Det er 310.000 børn, som har en øget risiko for at udvikle psykiske vanskeligheder, sammenlignet med børn, der ikke har en forælder med psykisk sygdom. De børn trives dårligere end andre børn, og deres mistrivsel fører til mere selvskade, flere selvmordstanker og lavere livstilfredshed", siger direktør i Psykiatrifonden Marianne Skjold.

Opspor og hjælp børnene - og spørg mere

Børn i familier med psykisk sygdom har langt højere risiko for selv at udvikle psykisk sygdom end andre børn. Derfor er det ifølge Børns Vilkår og Psykiatrifonden afgørende, at børnene bliver opsporet og får den hjælp, de har brug for. Det skal politikerne forpligte sig til.

”Børns trivsel er altid de voksnes ansvar, og alligevel rummer glemmekassen alt for mange børn, hvor det ansvar er svigtet. Alle forældre gør deres bedste, men når det ikke er nok, skal der hjælp og støtte til udefra. Psykisk sygdom er ofte tabubelagt, og det kan ramme de pårørende børn hårdt – mange ender med at skjule sygdommen, så de undgår venners og andre voksnes reaktioner. Mens man som nabo, pædagog, lærer eller fodboldtræner kan begynde at tale om sygdommen, er det på tide, at politikerne sørger for at børnene bliver opsporet og hjulpet”, siger Helle Tilburg Johnsen, vicedirektør i Børns Vilkår.

Klar besked, som politikerne ikke kan undgå at se

Politikerne kan se glemmekassen fra deres vinduer, og derfor er der skrevet et meget klart budskab øverst på kassen:

Kære Folketingsmedlem

310.000 børn vokser op i familier med psykisk sygdom, og syv ud af ti får ikke tilbud om hjælp. De er blevet glemt og risikerer selv at få en psykisk sygdom som voksne. Hjælp i tide kan nedsætte den risiko. Børnene skal opspores. Og det skal være obligatorisk, at de bliver tilbudt hjælp.

Det kan du sikre ved at huske dem.

Så hjælp børnene ud af glemmekassen, før det er for sent.

Psykiatrifonden: 2371 2688
Børns Vilkår: 2020 4459

Spørg mere - så fylder det mindre er Psykiatrifonden og Børns Vilkårs partnerskab om at støtte børn, hvis mor eller far har psykisk sygdom. Så de trives i nuet og har mindsket risiko for psykisk sygdom i fremtiden. Alle børn fortjener et godt liv. Med alle de muligheder og umuligheder, det indebærer. Og vi kan starte med at spørge lidt mere.

Nekrolog: Ekstremt nærvær og brændende engagement var kendetegnende for børnenes faglige og menneskelige fyrtårn Per Schultz Jørgensen5.12.2022 20:30:00 CET | Pressemeddelelse

Børneopdragelse, familieliv og karakterdannelse. Disse faglige nøgleord vil altid være nært forbundne med professor Per Schultz Jørgensen, der døde den 5. december, 89 år gammel. Enestående, varm og generøs er nogle af de menneskelige nøgleord, han er forbundet med. Han var en del af Psykiatrifondens bestyrelse i 15 år, og det var ham, der bragte det vigtige blik for børn, unge og forebyggelse ind i Psykiatrifonden.

Midt i en krisetid: Sådan får du styr på bekymringerne30.11.2022 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi lever i en tid, hvor det nogle gange kan virke som om, at kriserne nærmest står i kø. Fra krig i Ukraine til rekordhøje energipriser, der kan true mange på privatøkonomien. Det påvirker mennesker at leve i en krisetid, og er du psykisk sårbar eller lever med en psykisk sygdom, kan det være ekstra svært at navigere i bekymringer, katastrofetanker og i strømmen af dårlige nyheder. Men hvad kan man selv gøre, når bekymringerne og tankerne fylder for meget? Liza Marie Johnson, leder af Psykiatrifondens rådgivning, giver fem gode råd om at komme godt igennem en krisetid.

Organisationer vil have 310.000 glemte børn på dagsordenen7.10.2022 11:50:05 CEST | Pressemeddelelse

De 310.000 børn, der vokser op i familier med psykisk sygdom, skal op af glemmekassen og ind på den politiske dagsorden. Det var sigtet med en tre meter høj glemmekasse, som organisationerne Børns Vilkår og Psykiatrifonden stod bag torsdag. Sundhedsminister Magnus Heunicke, (S), lagde blandt mange andre politikere vejen forbi og erklærede sig enig i, at hvis børnene skal have den hjælp, de har brug for, kræver det en systematisk og tidlig indsats.