Lad ikke indbrudstyven få sine ønsker opfyldt

I december bliver der begået 63 procent flere indbrud end resten af året. Indbrudstyven udnytter, at der er flere mørke end lyse timer i døgnet, og at boligen ofte er alene i juletiden. Derfor skal vi komme indbrudstyven i forkøbet - lys og aktiv Nabohjælp er effektive redskaber til at forhindre, at indbrudstyven får sine juleønsker opfyldt.

Frem mod december stiger antallet af indbrud. I perioden 2013-2017 er der gennemsnitlig blev anmeldt 4123 indbrud i december, hvilket svarer til 133 indbrud om dagen. Det kan derfor betale sig at forberede sit hjem lidt ekstra på mørket.

- Når indbrudstyven har ekstra travlt i de mørke måneder, vil han gerne have fred og ro til sit arbejde. Derfor går indbrudstyven typisk efter mørke boliger, hvor han kan gemme sig og arbejde uforstyrret, fortæller Christina Tang Sørensen, kriminolog i Nabohjælp, et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden.

Hun opfordrer derfor til, at vi ødelægger den ubudne gæsts arbejdsbetingelser ved at sørge for god belysning omkring boligen. Det giver nemlig naboerne bedre betingelser for at opdage tyven – og på den måde minimeres risikoen for, at indbrudstyven kan arbejde uforstyrret.

Indbrudstyvens største frygt

Lys bør dog ikke stå alene, når man skal forebygge indbrud. Lyset virker først rigtig effektivt, når der er nogen, der samtidig er opmærksomme. Det er derfor vigtigt, at man allierer sig med sine naboer, når man ikke er hjemme. På den måde kan man sikre, at der nogen til at se efter ens bolig og snyde tyven til at tro, at boligen ikke er alene hjemme over julen, og det kan afskrække tyven fra at bryde ind.

- Vi kan blandt andet aftale med naboerne, at de løbende parkerer en bil eller cykel i indkørslen, at de smider skrald i ens skraldespand, og at de tømmer postkassen. De kan også med fordel gå en runde om huset en gang i mellem for at se, om alt er som det plejer. Opmærksomme naboer er nemlig indbrudstyvens største frygt, fortæller Christina Tang Sørensen.

Nabohjælp er et effektivt redskab, når man skal forebygge indbrud i sit nabolag. Har man koordineret aktiv Nabohjælp i sit nabolag, kan man forebygge op mod hvert 5. indbrud.

Ved at bruge nabohjælpssystemet på nabohjælp.dk kan man som naboer orientere hinanden om, hvornår man er på ferie, så man ved, hvornår man skal være særligt opmærksomme på hinandens hjem. Det er også muligt at dele viden om mistænkelig adfærd eller indbrud i nabolaget.

Læs mere på nabohjælp.dk

5 hurtige juletips

1. Aftal Nabohjælp – brug nabohjælp.dk eller appen Nabohjælp.
  2. Sørg for lys med bevægelsessensorer omkring huset.
  3. Hils på dem, du møder i nabolaget – både dem du kender og ikke kender. Opmærksomme naboer er tyvens største frygt.
  4. Del din viden om mistænkelig adfærd eller indbrud med naboerne. Nabohjælp.dk tilbyder en gratis advarselsfunktion.
  5. Brug tænd/sluk belysning og ’FakeTV’, så det ser ud, som om der er nogen hjemme.

Fakta om indbrud og tryghed

• I Danmark blev der anmeldt 29.137 indbrud i 2017 (kilde: Danmarks Statistik).
  • Ifølge TrygFondens seneste tryghedsmåling fra 2017 gør indbrud hver fjerde dansker utryg.

Fakta om Nabohjælp

• Over 277.800 danskere er tilmeldt Nabohjælp
  • Tilmeld dig Nabohjælp på nabohjælp.dk. Så modtager du klistermærker til din hoveddør, vinduer og postkasse, postkort som du kan bruge til at invitere naboer med i dit netværk samt adgang til Nabohjælpssystemet.
  • Med systemet kan du og dine naboer hjælpe hinanden med at holde øje med boligen, når der ikke er nogen hjemme, bl.a. i ferierne.
  • Med Nabohjælp kan du modtage advarsler fra nabohjælpere i dit nærområde, hvis nogen har haft indbrud eller oplever mistænkelig adfærd.
  • Nabohjælp er gratis, og du bestemmer selv, hvem du vil invitere og nabohjælpe med – men desto flere desto bedre.

For yderligere information, kontakt:

Christina Tang Sørensen, kriminolog i Nabohjælp, tlf. 91357617, cts@dkr.dk

Nabohjælp - et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Nabohjælp handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres nabolag, øges opdagelsesmulighederne og derved risikoen for tyvene. Det får dem til at opgive deres forehavende, men giver også borgerne en følelse af kontrol over eget liv i og med, at de selv kan gøre noget for at forebygge kriminalitet. Derudover handler Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden om, at vi via Nabohjælp kan skabe større social sammenhængskraft i vores nabolag og dermed øge trivsel og den oplevede tryghed.

Om Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Nabohjælp handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres boligområder, øges opdagelsesmulighederne og derved risikoen for tyvene. Det får dem til at opgive deres forehavende, men giver også borgerne en følelse af kontrol over eget liv i og med, at de selv kan gøre noget for at forebygge kriminalitet. Derudover handler Nabohjælp fra DKR og TrygFonden om, at vi via Nabohjælp kan skabe en større social sammenhængskraft i vores boligområder, og dermed øge trivsel og den oplevede tryghed.

Stor Christiansborg-konference: Bandekriminalitet knækkes med øget forebyggelse7.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rockere og bander står bag drab, vold og narkohandel, og de seneste års strafskærpelser har langt fra løst problemerne. Derfor skal der satses meget mere på forebyggelse i bl.a. kommuner og foreninger. Det Kriminalpræventive Råd samler i dag justitsministeren, retsordførere, borgmestre, politiet og eksperter til en konference om, hvordan rocker- og bandekriminalitet forebygges mest effektivt, så færre unge ender i kriminelle miljøer.

Samtykke på skoleskemaet skal bidrage til færre overgreb10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Siden 2021 har samleje uden samtykke været en voldtægt, men mange unge er i vildrede med, om de har fået ja eller nej til sex – de efterspørger viden om samtykke. Det Kriminalpræventive Råd lancerer derfor nyt undervisningsmateriale, der skal sætte gang i diskussioner om grænser, signaler og samtykke. Alle unge – og ikke kun gymnasieelever – bør undervises i grænser og samtykke, lyder opfordringen.

150.000 ofre for it-kriminalitet: Danskerne overvurderer egne digitale evner22.11.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Omkring 150.000 danskere udsættes hvert år for it-kriminalitet, viser en netop offentliggjort offerundersøgelse, som Justitsministeriet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd står bag. Danskerne overvurderer egne evner til at spotte digital svindel, og det fører til store økonomiske tab. Tag dig god tid, når du færdes online og gør en aktiv indsats for at undgå online svindel, lyder det fra Det Kriminalpræventive Råd.