Kvote 2-studerende falder mindre fra
På mandag den 15. marts er der deadline for kvote 2, og for nogle koster ansøgningsprocessen blod, sved og tårer. Men studerende, der får plads i kvote 2, har til gengæld større chancer for at fuldføre studiet. Det viser et nyt notat fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der sammenligner studerende optaget i kvote 1 og kvote 2 på universiteterne.
18,6 pct. af kvote 1-studerende dropper ud i løbet af det første år på universitetet, mens det kun gælder 13,4 pct. af kvote 2-studerende. Samtidigt viser EVA’s notat, at kvote 2-studerende er mere afklarede og mere motiverede, når de starter. Næsten halvdelen af de studerende i kvote 2 svarer fx, at de i meget høj grad er afklarede med studievalget, mens det samme kun gør sig gældende for lidt flere end hver tredje i kvote 1.
»Om det er selve kvote 2-processen, der gør de studerende mere motiverede og afklarede, eller om det i forvejen er de mest afklarede og motiverede unge, der vælger at søge ind via kvote 2, er svært at afgøre. Det er formentligt en blanding af begge,« fortæller seniorkonsulent hos EVA, Mathias Tolstrup Wester.
Kvote 1- og kvote 2-studerende har meget til fælles
Ser man på de studerendes baggrund, minder kvote 1- og kvote 2-studerende meget om hinanden. Stort set lige mange har forældre med en akademisk uddannelse, og stort set lige mange har en anden etnicitet end dansk. Den største forskel ses i alderen, hvor kvote 2-studerende er noget ældre. Gennemsnitsalderen er 21,5 år for studerende, når de optages i kvote 1 og 22,8 år, når de optages i kvote 2.
»Modenhed og alder kan sagtens spille en rolle for det lavere frafald i kvote 2. Men det kan også hænge sammen med, at institutionerne har bedre forudsætninger for at vælge de mest afklarede og motiverede ansøgere i kvote 2. Her kan institutionerne fx vælge på baggrund af ansøgninger og optagelsessamtaler, mens man i kvote 1 kun skeler til karakterer,« siger Mathias Tolstrup Wester.
Kvote 2 risikerer at ramme socialt skævt
I dag optages cirka 24 procent af ansøgerne via kvote 2 på de videregående uddannelser. Men den fordeling kan måske se anderledes ud i fremtiden. Der er hvert fald lagt op til politiske forhandlinger af optagelsessystemet på Christiansborg, efter Uddannelses- og forskningsministeriet i efteråret udgav en evaluering af systemet.
Men selvom kvote 2-studerende har større chancer for at gennemføre et studie, er der en række udfordringer ved kvote 2, man skal være opmærksom på, hvis man vil skrue på forholdet mellem kvote 1 og kvote 2.
»Kvote 2 er fx en langt dyrere og mere ressourcekrævende model end kvote 1. Desuden viser ministeriets evaluering, at mange unge har sværere ved at gennemskue kvote 2-systemet, fordi der er så mange forskellige optagelseskrav, som varierer fra studie til studie, « forklarer Mathias Tolstrup Wester, som også peger på, at kvote 2 kan have en social slagside:
»Forskning viser, at kvote 2-systemet risikerer at favorisere de mest ressourcestærke unge. Det er fx dem, der kan få hjælp derhjemme til a lave en stærk ansøgning, og dem som måske i det hele taget har bedre forudsætninger for at leve op til de krav, der er i kvote 2. De overvejelser bliver man også nødt til at have med, når man tænker på at ændre forholdet mellem de to kvoter.«
Se de specifikke data fra notatet i onlineartiklen: www.eva.dk/kvoteforskelle
Om undersøgelsen:
- Notatet ’Forskelle mellem studerende optaget i kvote 1 og kvote 2’ er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) 2021.
- Notatet bygger på to datakilder: EVA’s egne spørgeskemadata (2016-2018) og registerdata fra Danmarks Statistik. Analysestikprøven omfatter studerende, som i perioden fra 2016-2018 er optaget på et universitet, hvor der ikke var frit optag eller udelukkende kvote 2-optag.
- Notatet bygger videre på resultater fra specialet ’Optagelseskvotens betydning for frafaldssandsynligheden’, der er skrevet af Sabine Verning Lykkegaard Hansen, i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut.
Kontakter
Iben Munk MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:3525 4621imm@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum