Kvinder indtager kommunale toplederjob

Andelen af kvinder på de øverste chefniveauer i kommunerne er steget uafbrudt i ni år, og er nu oppe på 45 procent. Glædeligt at det går den rigtige vej i kommunerne, siger FTF's formand. Men ligelønnen har endnu ikke indtaget chefkontorerne.
"God udvikling i kommunerne. Men vi må ikke hvile på laurbærrene: vi skal stadig presse på politisk for at sikre reel ligestilling mellem mænd og kvinder, siger FTF's formand. (Foto: Colourbox)

Kvinderne arbejder sig støt og roligt ind på de øverste cheflag i kommunerne; deres andel af de øverste kommunale chefposter har aldrig været højere. Ud af de i alt ca. 2.700 kommunale lederjob på topniveau - fx kommunaldirektører og forvaltningschefer samt niveauet lige under, som fx centerchefer - er 45 procent besat af en kvinde. I 2008 var andelen på 34 procent. Det viser en opgørelse fra FTF foretaget på baggrund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.

Det næste cheflag over mellemlederniveau, som består af ca. 18.000 ledere som fx skoleledere, har altid haft en overvægt af kvinder, men også her er andelen steget stille og roligt, nemlig fra ca. 67 procent i 2008 til 69 procent i dag.

Samlet bestrider kvinderne to tredjedele af alle de ca. 20.800 chefposter over mellemlederniveau i kommunerne. Det skal ses i forhold til, at 77 procent af samtlige kommunalt ansatte er kvinder.

For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

For at se dette indhold fra Ukendt, så skal du give din accept på toppen af denne side.

I regionerne har en noget mindre del af de mange kvindeligt ansatte (79 procent af samtlige) et job over mellemlederniveau: Nemlig kun 56 procent. Og tallet har stort set ikke har ændret sig de sidste ni år.

Formand for FTF, Bente Sorgenfrey glæder sig over udviklingen i kommunerne:

”Fagbevægelsen har gennem årtier arbejdet for ligestilling i Danmark, og sammenlignet med mange andre lande i verden har vi sikret rettigheder og muligheder for kvinder. Men vi har alligevel stadig vores udfordringer, som fx en stor overvægt af mænd i højtlønnede lederstillinger. Det er dog meget glædeligt, at det støt og roligt går den rigtige vej i kommunerne”, siger FTF-formanden.

Ulige løn
De flere og flere kvinder på de øverste chefniveauer får dog stadig ikke helt det samme i løn som deres mandlige kolleger - selv om lønforskellen stille og roligt skrumper ind hvert år. Kvinder på allerøverste topchefniveau i kommunerne får såledeles 96 procent i løn af mænd på samme niveau. Kvinder på næste chefniveau som fx centerchefer har med 99 procent næsten indhentet mændene, mens kvinderne i det store ledelseslag lige over mellemlederne får 93 procent.

”Der er er stadig lang vej til ligeløn i Danmark. Meget skyldes det kønsopdelte arbejdsmarked og for lidt fædrebarsel. Vi må derfor ikke hvile på laurbærrene, men stadig presse på politisk for at sikre reel ligestilling mellem mænd og kvinder”, siger Bente Sorgenfrey.

FAKTA / Opgørelsen operer med tre niveauer af kommunale chefer:
Topchefer: Kommunaldirektører, forvaltningschefer og -direktørerer. I alt 427 personer
Chefer, niveau 2: I lønteknisk sammenhæng kaldet "andre chefer", omfatter fx centerchefer. I alt 2.313 personer
Ledere: Omfatter en lang række forskellige institutionsledere med skoleledere som største grupper, og fx beredskabschefer, halinspektører. I alt 18.127 personer.

OBS: De ca. 7.256 kommunale mellemledere, som fx souschefer i dagtilbud er IKKE omfattet af denne beregning.

Tlf: 3336 8801 - Mobil: 4045 2645

Martin Møland Nielsen