Kvinder bliver gladere og sundere med alderen

Selvom mange unge danskere kæmper med mistrivsel, er billedet helt anderledes når man kigger på de ældre generationer. En ny undersøgelse blandt flere tusinde kvinder peger på, at danske kvinder får det bedre og bedre, både fysisk og mentalt, jo ældre de bliver.

Der tegner sig et overordnet positivt billede af danske kvinders sundhedstilstand i Matas’ seneste Sundhedsbarometer blandt mere end 3.500 danske kvinder. Der er dog relativt stor forskel på aldersgrupperne. De yngre kvinder ligger lavt både på fysisk og mentalt velvære, til gengæld bliver kvinder både gladere og sundere med alderen. Sundhedsbarometeret tager hvert kvartal pulsen på danske kvinders mentale og fysiske helbred.

”Det er nu anden gang, at vi gennemfører Sundhedsbarometeret, og data fortæller os, at jo ældre kvinder bliver, jo bedre vurderer de deres sundhedstilstand. Fx vurderer 58% af kvinder i 60’erne deres fysiske form som meget god eller god, mens det samme tal for kvinder i 30’erne er 44%. Vi kan også se, at kvinder stressniveau falder med alderen, og de bliver samtidig mere tilfredse med deres udseende,” forklarer Rikke Wolff, der er direktør for CSR, HR og Kommunikation hos Matas.

Når kvinderne kommer over 60, dyrker de også mere motion, faktisk hele fire gange om ugen, mens kvinder i 30’erne dyrker motion cirka tre gange om ugen. Det er det samme billede, når det kommer til kost, her fortæller kvinderne, at jo ældre de bliver, jo mere sundt spiser de. Faktisk vurderer mere end 73% af kvinderne over 50 år, at de har sunde kostvaner.

Laila Madsen, der er butikschef hos Matas i Nyborg gennem 33 år, genkender mønstret i butikken:

”Vi oplever typisk, at lige så snart kvinderne stifter familie, så bliver de fortravlede. Overskuddet bliver simpelthen mindre, og de handler mere online. Når børnene bliver ældre, så ser vi dem oftere, og så har de mere fokus på kvalitetsprodukter og velvære. Det er tydeligt, at de bruger mere tid på sig selv, hviler mere i sig selv. Jeg er i sammen kategori, og jeg har også mere overskud til at gå op i motion og sund kost generelt nu sammenlignet med, da jeg var yngre.”

Barometeret bekræfter udfordring hos yngre kvinder
Indsigterne fra undersøgelsen giver et overordnet positivt indtryk af danske kvinders vurdering af egen sundhed, men det bekræfter også, at det især er de yngre kvinder, der er udfordrede – både mentalt og i forhold til, hvordan de ser deres egen sundhed.

”Det er en vigtig påmindelse om den opgave, som vi skal være med til at løfte både i dialogen med de unge kvinder i butikkerne, på tværs af alle vores kanaler og i uddannelsen af nye materialister,” siger Rikke Wolff.

Ligesom stressniveauet falder med alderen, så falder følelsen af ensomhed også. Kun 5% af kvinder over 60 år føler sig ensomme, mens næsten hver femte (16%) kvinde under 30 år føler sig ensom. Tallene viser samtidig, at de kvinder, der føler sig ensomme også oftere følere sig trætte og udmattede i løbet af dagen, og der er også en tendens til at de ensomme kvinder oftere føler sig stressede.

”Vi har dagligt kontakt med mere end 1 million danske kvinder gennem vores butikker og online-kanaler, og den kontakt giver os værdifuld viden om, hvordan de danske kvinder går og har det. Den viden har vi sat os for at dele, så den kan komme flere til gavn,” fortæller Rikke Wolff.

Læs hele Sundhedsbarometer-rapporten her.

Udvalgte data fra barometeret

• Kun 4% af alle danske kvinder føler sig ikke glade
  • 58% af kvinder i 60’erne vurderer deres fysiske form som meget god eller god, mens det samme tal for kvinder i 30’erne er 44%
  • Kvinder 60+ dyrker motion minimum fire gange om ugen, mens kvinder i 30’erne dyrker motion cirka tre gange om ugen
  • 73% af kvinderne over 50 år vurderer, at de har sunde kostvaner
  • 5% af kvinder over 60 år føler sig ensomme, mens næsten hver femte (16%) kvinde under 30 år føler sig ensom
  • 57% af kvinder der føler sig ensomme føler sig også ofte udmattede/trætte i løbet af dagen – for kvinder der ikke er ensomme, gælder dette kun 20%
  • 43% af kvinder, der ofte føler sig ensomme føler sig også stressede – for kvinder der ikke føler sig ensomme, gælder dette kun 13%

Om Matas Sundhedsbarometer
Hvert kvartal spørger Matas mere end 3.000 danske kvinder om deres sundhed – både mental og fysisk sundhed. Barometeret giver en indikation af den generelle sundhedstilstand hos kvinder i Danmark. I den seneste udgave har 3.672 kvinder svaret på 20 spørgsmål online om fysisk og mental sundhed i oktober 2022. Læs mere her.

Information om Matas A/S

Rørmosevej 1
3450 Allerød

48 16 55 55https://www.matas.dk/