Kvindelandsholdet støtter UNICEF’s kamp for børnene i Afghanistan

Kvindelandsholdets kamptrøjer fra storsejren på 7-0 over Malta er sat på auktion. Så nu har alle en unik mulighed for at få fingrene i de danske landsholdsstjerners trøjer og samtidig støtte UNICEF's kamp for de afghanske børn.
Foto: Fodboldbilleder.dk

Torsdag aften vandt Kvindelandsholdet hele 7-0 over Malta i VM-kvalifikationen. Samtidig skrev Danmarks anfører Pernille Harder sig ind i historiebøgerne som den mest scorende danske landsholdsspiller med 66 mål. Efter målorgiet og rekordkampen endte spillernes kamptrøjer ikke i vasketøjskurven. I stedet valgte spillerne at signere deres trøje og bortauktionere dem til fordel for UNICEF’s arbejde for børnene i Afghanistan.

Chokket over situationen må ikke gøre os handlingslamme
Danmarks midtbanespiller Sofie Junge Pedersen er ikke i tvivl om, hvorfor hun og resten af landsholdet ønsker at hjælpe Afghanistans børn:

Billeder og videoer af desperate og bange mennesker i Afghanistan har chokeret os og man kan nemt føle sig magtesløs. Det må dog aldrig gøre os så handlingslammede, at vi ikke kan hjælpe alle. Så hvis vi kan gøre en lille bitte forskel ved at bortauktionere vores trøjer og give pengene til UNICEF’s arbejde i Afghanistan, så gør vi gerne det. Vi håber, at folk vil støtte op om denne vigtige sag”.

Behovet for humanitær hjælp til Afghanistans børn er fortsat stort og akut
Kvindelandsholdets beslutning om at støtte børnene i Afghanistan vækker begejstring i UNICEF. Herfra er forhåbningen naturligvis, at så mange som muligt, fodboldfans eller ej, vil bakke op om den vigtige sag ved at byde på spillernes trøjer.

Jeg er utrolig glad og stolt over, at Kvindelandsholdet sætter handling bag DBU’s vision om at være en del af noget større. UNICEF’s kamp for børnene i Afghanistan er lige nu et af vores mest akutte fokusområder, og vi har fortsat brug for al tænkelig støtte. Derfor er det fantastisk, at vores fodboldkvinder vælger at bortauktionere deres kamptrøjer. Jeg ved, at pengene kommer til at gøre en stor forskel for de mange børn, der er ofre i en uoverskuelig humanitær krise”, siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.

Samtlige indtægter fra auktionen går direkte til UNICEF’s indsats i Afghanistan, hvor mere end 10 mio. børn lige nu har brug for akut humanitær hjælp. En del af UNICEF’s krisearbejde består blandt andet af at skabe trygge rammer for børnene i de mange nyoprettede flygtningelejre. Her kan leg og sport eksempelvis være med til at skabe vigtige frirum midt i kaosset. Herudover er UNICEF også med til at sikre adgang til rent vand, hygiejne, medicin mv.

Auktionen varer til og med d. 24. september, hvor trøjerne sælges til højstbydende.

LINK TIL AUKTIONEN: https://www.odendo.dk/Kvindelandsholdet-stoetter-UNICEF-og-Afghanistans-boern

Morten Bredal, UNICEF Danmark, tlf. 21 48 18 83 eller e-mail MBredal@unicef.dk

Foto: UNICEF Afghanistan