Aarhus Universitet: Arts

Kvalitet i daginstitutioner handler om mere end normeringer

Del
Flere voksne til børnene i de danske vuggestuer og børnehaver står på de flestes ønskeliste. Men hvis vi skal have fuldt udbytte af de minimumsnormeringer, der indføres i Danmark fra 2024, må vi blive skarpe på, hvordan normeringer spiller sammen med andre faktorer med betydning for kvaliteten i daginstitutioner – og hvad vi overhovedet forstår ved kvalitet. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik går i dybden med forholdet mellem normeringer og kvalitet i daginstitutioner.

Flere års politisk fokus på normeringer i de danske daginstitutioner fandt en foreløbig kulmination, da Folketinget december 2020 vedtog at indføre minimumsnormeringer på kommuneniveau fra 2024 og samtidig afsatte ekstra 200 millioner kr. om året indtil da til at ansætte mere pædagogisk personale. Formålet er at løfte kvaliteten i landets vuggestuer og børnehaver. Men hvad siger forskningen om sammenhængen mellem kvalitet og normeringer i daginstitutioner? Det er temaet i den nye forskningsoversigt i e-bogsserien Pædagogisk indblik fra DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning, der gennemgår mere end 70 skandinaviske og internationale studier på området.  

Ifølge Lone Svinth, lektor på DPU, Aarhus Universitet, og medforfatter til den nye forskningsoversigt bygger dele af forskningen på området på den antagelse, at der findes en lovmæssig sammenhæng mellem normeringer og deres betydning for kvalitet.

”Ud fra denne antagelse skulle det så principielt være muligt at definere det normeringsniveau, der gælder universelt som det rette i forhold til at sikre god kvalitet i daginstitutioner. Men omvendt peger mange andre studier på, at effekten af normering ikke kan adskilles fra andre faktorer med betydning for kvalitet og de betingelser, daginstitutioner i øvrigt er underlagt – samt ikke mindst hvad vi ser som daginstitutionernes formål, og hvilket børnesyn vi lægger til grund for dagsinstitutionspædagogikken,” siger Lone Svinth.

Kvalitet i lyset af kulturforskelle

Kvalitet i daginstitutioner vurderes i stigende grad ud fra såkaldte struktur- og procesparametre og deres indvirkning på hinanden. Struktur handler fx om normeringer, personalets uddannelse, børnegruppernes størrelse, ledelse og de fysiske rammer. Proces handler fx om, hvordan pædagogikken understøtter børns trivsel, udvikling og læring og om interaktion og relationer mellem børn og voksne. Knap halvdelen af de studier, forskningsoversigten gennemgår, definerer og undersøger kvalitet ud fra standardiserede kvalitetsvurderingsværktøjer, primært det amerikanske ECERS (Early Childhood Environment Rating Scale).

”I de senere år er der kommet en interesse også i Danmark for at anvende standardiserede kvalitetsvurderingsværktøjer. Men det indsnævrer vores forståelse af kvalitet, hvis man antager, at der er en 1-1-sammenhæng mellem kvaliteten i en daginstitution og resultatet af fx en ECERS-måling, og at kvalitet kan måles objektivt på tværs af kulturelle forskelle” siger Lone Svinth.

Ifølge Lone Svinth tager ECERS netop ikke højde for, at forskellige lande har forskellige børnesyn, og at daginstitutioner derfor har forskellige formål og bygger på forskelige normer og værdier. 

”Hvor der fx i USA er langt større fokus i daginstitutionen på at forberede børn på skole gennem læring og pædagogiske aktiviteter, praktiserer vi herhjemme et mere holistisk børnesyn med vægt på barndommen som en værdi i sig selv og med fokus på leg. Man kan altså ikke uden videre på tværs af lande tilskrive den samme pædagogiske praksis den samme kvalitet, og derfor bør vi være påpasselige med fx at sammenligne normeringer i Danmark og USA. I Danmark vægter vi børnenes medbestemmelse og inddragelse af deres perspektiv gennem pædagogisk arbejde i mindre grupper højt, og det kræver flere voksne end undervisningsrelaterede pædagogiske aktiviteter i større grupper,” siger Lone Svinth.

Normeringer kan ikke isoleres

Det er en central pointe i forskningsoversigten, at normeringer spiller sammen med de øvrige struktur- og procesparametre i forhold til den samlede kvalitet i daginstitutioner.

”Forskningen i normeringers betydning for kvalitet er udfordret af, at det er vanskeligt, måske endda umuligt at isolere normeringer som det, der rent statistisk har den afgørende betydning for kvaliteten. Når nogle studier peger på, at der ikke er nogen statistisk signifikant sammenhæng mellem kvalitet og normeringer, er det ikke det samme som at sige, at normeringer ikke har pædagogisk betydning i den enkelte institution. Forskningen peger entydigt på, at det, der har allerstørst betydning for kvaliteten, er relationerne mellem voksne og børn, og her er det klart, at jo bedre normering, des bedre muligheder har de voksne for at være omsorgsfulde og nærværende over for børnene. Men i praksis er det svært ud fra forskningen at sige, om det lige er normeringer eller personalets uddannelse eller noget tredje, der har den afgørende betydning for kvaliteten,” siger Lone Svinth.  

Forskningsoversigtens kritiske hovedbudskab er, at kvalitet i daginstitutioner ikke kan vurderes løsrevet fra den kultur og det samfund, institutionerne indgår i.

”De kulturelle forskelle adresseres sjældent i normeringsforskningen. Vi har derfor brug for studier af, hvad normeringer betyder for børn i danske daginstitutioner, samtidig med at vi udvikler en kontekstsensitiv kvalitetsforståelse, der peger ind i den nordisk daginstitutionstradition med fokus på dannelse og leg og det særlige udviklingsperspektiv, vi har på børn,” siger Lone Svinth.  

”Minimumsnormeringer kan gøre kæmpeforskel, men vi risikerer at tabe det hele på gulvet”

Samtidig med forskningsoversigten udgiver DPU, Aarhus Universitet en podcast, hvor Lone Svinth fortæller om normeringer og kvalitet i daginstitutioner og om forskningen inden for området. Du møder også dagtilbudsleder Hanne Ebbesen fra Svendborg Kommune.

Hanne Ebbesen fortæller, hvordan pædagoger gennem de sidste 30 år har fået en stadigt større faglig viden om børns udvikling. Men normeringerne er i samme periode gået markant tilbage. Dagtilbudsområdet i Danmark står derfor ved en skillevej. De kommende minimumsnormeringer kan gøre en kæmpe forskel, men vi kan også risikere at tabe det hele på gulvet, hvis det ikke står klart, hvilken opgave vi skal løse med de ekstra hænder, mener Hanne Ebbesen. Vi må bag om politiske dagsordener og hurtige pædagogiske koncepter og udvikle en fælles vidensbaseret forståelse af kvalitet i daginstitutioner.

Fakta

’Normeringers betydning for kvalitet i daginstitutioner’ af Lone Svinth og Inge Henningsen er den niende forskningsoversigt i DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforsknings e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’, der er skrevet direkte til lærere, pædagoger, ledere, konsulenter, beslutningstagere, forvaltninger og alle andre, der beskæftiger sig med pædagogik eller uddannelse i praksis.

Forskningsoversigten om normeringers betydning for kvalitet i daginstitutioner giver overblik over den eksisterende skandinaviske og internationale forskning i på området og henvender sig især til pædagoger, konsulenter, ledere og studerende. Den inviterer – bl.a. via arbejdsspørgsmål – læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på, og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, den bygger på. 

’Pædagogisk indblik’ udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.

Kontakter

Lone Svinth, lektor DPU, Aarhus Universitet
E-mail: losv@edu.au.dk
Tlf: 93 50 83 94

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye