Kunstner sad til middag med det kinesiske kommunistparti - nu skaber hun en teaterforestilling om det

Kina er centrum vor tids største verdenspolitiske forhandlinger og tager stor plads i mediebilledet, men vores viden om Kina er mangelfuld og unuanceret, mener instruktør og dramatiker Sigrid Johannesen. I efteråret 2019 rejste Johannesen til Kina for at forstå det moderne Kina. Snart sad hun til middag med kommunistpartiet. Hendes rejse bliver nu til teaterforestillingen MADE IN CHINA på Sort/Hvid og Aarhus Teater.

Tidligere hed det sig, at når noget sker i USA, sker det i Danmark 10 år senere – det gør sig nu gældende for Kina.

”Den vestlige verden sidder fast i en idé om overlegenhed. Vi er vokset op med USA som en klart defineret monopolær magt, men nu oplever vi en bevægelse mod flere magtcentre. Idéen om, at vores samfundsform er den eneste rigtige, er forældet. Vi står overfor en klimakrise, der kræver radikal, politisk handling, og lige nu er vi vidne til, at vores demokratiske system ikke kan håndtere en krise af det omfang. Det kan ikke tænke langsigtet, ikke handle effektivt. Vi skal turde at stille spørgsmålstegn ved, om vores system er det eneste rigtige,” siger Sigrid Johannesen.

Kina er foregangsland på en række områder: udviklingen af ny teknologi, robotter, kunstig intelligens, rumfart. I store dele af verden skyder skoler, veje og kæmpe bygningsværker op med Kina som partner. Nye hospitaler bliver bygget på få dage for at håndtere udbrud af sars og coronavirus. Kina handler med en kompromisløs effektivitet. En handlekraft, som ligger langt fra langstrakte politiske processer i vesten, hvor det har taget briterne 3,5 år at komme ud af EU.

Med forestillingen MADE IN CHINA forsøger Sort/Hvid og Aarhus Teater at forstå det moderne Kina og den vestlige verdens grundlæggende afstandtagen fra landet.

Vi ved for lidt om Kina
”Jeg rejste til Kina for at forstå vores nye fremtid. En fremtid, hvor Kina ikke længere passer i rollen som fabrik for den vestlige verden. Den negative fremstilling af Kina, der præger det danske mediebillede, er for unuanceret, for uoplyst. Hvis vi vil være en del af den nye verden, så må vi sætte os ind i Kina, forholde os nuanceret til en helt ny magtbalance, hvor vesten ikke er egenrådig længere,” siger Sigrid Johannesen.

Sigrid Johannesen rejste til Kina i efteråret 2019. I Danmark havde hun mødt en kinesisk kvinde, der ville lære hende at blive kineser. Kvinden inviterede Johannesen med på en handelsmesse arrangeret af kommunistpartiet – de skulle repræsentere Danmark. Her blev Johannesen introduceret for en række officielle embedsfolk, og inden kort tid sad hun til middag med kommunistpartiet.

Den 27. marts er der premiere på Sort/Hvid på MADE IN CHINA. Forestillingen er en historie om den europæiske kulturs krakelerende selvfortælling om overlegenhed i en tid, hvor den globale magtbalance er tiltet mod øst. Forestillingen skabes af Sigrid Johannesen og er baseret på hendes rejse til Kina. MADE IN CHINA er skabt i samarbejde mellem Sort/Hvid og Aarhus Teater.

Sort/Hvid: Maja Vadum Larsen/ 61 70 89 79 / maja@sort-hvid.dk

Aarhus Teater:
Mathias Wissing / 28 93 69 22 / mathias.wissing@aarhusteater.dk
Morten Daugbjerg / 42 13 00 47 / morten.daugbjerg@aarhusteater.dk

HOLDET BAG MADE IN CHINA

Instruktør og dramatiker: Sigrid Johannesen
Medvirkende: Lila Nobel og Patrick Baurichter
Scenograf: Frederikke Dalum
Lysdesign: Morten Kolbak
Lyddesign: Søren Knud Christensen
Dramaturg: Tine Voss Ilum

Spiller på Sort/Hvid 27. marts – 25. april tirsdag til fredag kl. 20, lørdag kl. 17
Spiller på Aarhus Teater 30. april – 16. maj mandag – fredag kl. 19,30, lørdag kl. 16
Samproduktion mellem Sort/Hvid og Aarhus Teater

Sort/Hvid: http://www.sort-hvid.dk/projekt/made-in-china/
Aarhus Teater: https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1920/made-in-china/

Om Sigrid Johannesen
Født 1995. Autodidakt instruktør og dramatiker. Ansat som husinstruktør og konceptudvikler på Sort/Hvid. Sigrid Johannesen arbejder fra et konceptuelt og politisk udgangspunkt, hvor hun gerne inddrager virkelige elementer i sine forestillinger. Hun har tidligere skabt forestillingen THE TROLL SHOW på Sort/Hvid. Ligesom hun medinstruerede Christian Lollikes forestilling REVOLUTION skabt i samarbejde mellem Sort/Hvid og Aarhus Teater.