Kunstig intelligens skal gøre det nemmere at styre bløde robotter

Bløde robotter er smarte. De er billige at producere og i fremtiden har de et stort potentiale – for eksempel til at hjælpe handicappede. Nu skal et nyt forskningsprojekt med finansiering fra Danmarks Frie Forskningsfond gøre det nemmere at bygge og styre bløde robotter ved hjælp af kunstig intelligens.

En blød robot er, hvad den lyder som: Blød. Det er den, fordi den er lavet i et blødt materiale som gummi eller silikone.

Bløde robotter er fikse, fordi de vejer lidt, er billige og er mindre skadelige for mennesker i hverdagssituationer end andre robotter. Men i dag er de svære at bygge og styre.

Derfor skal forskningsprojektet Reward Modeling for Soft Robotics AI udvikle kunstig intelligens, der kan bruges både til at bygge robotterne og til at styre dem, når de er bygget.

Projektet har netop fået støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond og er ledet af Kenny Erleben, der er lektor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet. Undersøgelsen sker i et samarbejde mellem grafik- og simuleringsforskningsgruppen, IT Universitetet, McGill University i Canada og det amerikanske teknologiselskab NVIDIA.

- Det her har et stort potentiale. Der er ingen andre i verden, der har fundet en form og et sprog til at styre de bløde robotter ved hjælp af kunstig intelligens. Lykkes det, vil det være ret unikt, siger Kenny Erleben.

Han fortæller, at det i fremtiden – hvis det lykkes at bygge og styre dem ordentligt – vil være muligt at bruge bløde robotter i mange aspekter i samfundet. Det kan være både som exoskeletter, som hjælp til genoptræning eller som hjælp til at pudse næse eller drikke et glas vand, hvis man for eksempel er handicappet.

Forskerne vil forsøge at opfinde en slags model, der bygger på begrebet reinforcement learning, som skal hjælpe med at styre og udvikle de bløde robotter.

- Vi vil gerne se, om vi kan skabe en form for værktøjskasse, hvor man får robotten til at udføre en række opgaver. Det kan være for eksempel at gribe fat i noget eller skubbe til noget, uddyber Kenny Erleben.

Modellen, som forskerne håber at kunne udvikle, skal løse to ting på samme tid:

For det første skal kunstig intelligens bruges til at bygge og styre robotten. For det andet skal kunstig intelligens bruges til at finde den bedste form for robotten.

- Hvis man kan ændre på robottens form, så den bedre kan tilpasse sig opgaven, får man både en bedre løsning, bedre kontrol med robotten og en robot, der er mere optimal til det, den skal udføre, siger Kenny Erleben og fortsætter:

- Det er en mulighed i de bløde robotter, fordi materialerne er så tilgængelige, og de er så nemme at arbejde med. En robot, der koster 10.000 kroner er dyr. Koster den 100 kroner, så er det lige pludselig noget helt andet, siger han.

Projektet kommer til at vare cirka fire år, blandt andet skal forskerne udveksle viden med McGill University i Canada for at lære om arbejdet med bløde robotter.

Pressekonsulent Mette Lynge Hansen, tlf. 7231 8465, e-mail: met@ufm.dk

35 fremragende Sapere Aude Forskningsledere skal forny forskningsfronten19.11.2019 09:04:52 CETPressemeddelelse

Dansk forskning beriges med forskning i international klasse. 35 excellente DFF: Sapere Aude Forskningsledere skal sætte en ny retning inden for et bredt felt af forskningsområder. - Danmarks Frie Forskningsfond har peget på de allerdygtigste, yngre forskere med vægt på banebrydende idéer og lederambitioner i top til gavn for Danmarks fremtid, siger bestyrelsesformand David Dreyer Lassen.