Lederne

Kun hver tredje nye STEM-studerende er kvinde

Del

Selvom det er glædeligt, at der er ti procent flere kvinder blandt de STEM-studerende i 2021 sammenlignet med 2019, så er det fortsat kun hver tredje kommende STEM-studerende, der er kvinde.

I år er 5.423 kvinder blevet tilbudt en plads på et af landets 322 STEM-uddannelser. Det svarer til en stigning på 10 procent i forhold til 2019.

Det er positivt, at antallet af kvinder på STEM-studierne er steget, mener Christina Laugesen, der er uddannelsespolitisk chef hos Lederne – også selvom vi faktisk ser et fald på tre procent sammenlignet med 2020, hvor historisk mange, både mænd og kvinder, fik tilbudt en studieplads grundet coronakrisen.

Men sammenholder man optaget af kvinder med antallet af mænd, som i år er blevet tilbudt en STEM-studieplads, så er 10.617 mænd blevet tilbudt en plads, hvilket betyder, at kvinderne fortsat kun udgør hver tredje kommende STEM-studerende.

- Selvom der i lang tid har været et stort fokus på at få flere kvinder til at vælge en STEM-uddannelse, så går udviklingen enormt langsomt. Det er stadig kun være tredje STEM-studieplads, der går til en kvinde. Vi har brug for at tiltrække langt flere kvinder især til IT-uddannelserne, hvis vi skal møde den markante efterspørgsel, vi oplever lige nu og som kun forventes at stige i de kommende år, siger Christina Laugesen.

2017

2018

2019

2020

2021

Kvinder

4.652

4.788

4.950

5.580

5.423

Mænd

10.478

10.463

10.498

11.248

10.617

Andel, kvinder

30%

31%

32%

33%

34%

Kilde: Den Koordinerede Tilmelding (KOT).

Ifølge Christina Laugesen er der behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at styrke kvindernes interesse for STEM. Ellers kan det i sidste ende koste det danske samfund og arbejdsmarkedet dyrt.

- STEM-kompetencer er afgørende for at komme i mål med den grønne omstilling og vi mister både talent og innovationspotentiale, hvis ikke det lykkes at få endnu flere kvinder med på vognen, siger hun.

Derudover er det også vigtigt, at kvinderne er med til at skabe fremtidens digitale og teknologiske løsninger, lyder det fra Ledernes uddannelsespolitiske chef.

- Vi har brug for de skarpeste hoveder – både mænd og kvinder – til at drive den bæredygtige omstilling og til at udvikle og anvende teknologiske løsninger, så de understøtter det samfund, vi ønsker. Og det er vigtigt, at kvinderne også er med til at forme fremtidens løsninger, så de ikke kun bliver lavet til at passe til den ene halvdel af befolkningen, siger hun.

Derfor er der behov for, at man med nye indsatser sikrer, at langt flere kvinder kan koble deres fremtidsdrømme og karrierevalg til en STEM-uddannelse. Det gøres blandt andet ved fortsat at vise, at der er plads til kvinderne i studiemiljøerne på de tekniske uddannelser og ved at vise bredden i de karrieremuligheder, der ligger for enden af en STEM-uddannelse.

Samtidig skal vi fastholde pigernes interesse for STEM allerede i grundskolen ved at vise, at STEM-uddannelser er for alle, lyder det fra Ledernes uddannelsespolitiske chef.

- Vi ved, at et kontinuerligt fokus fra institutionerne på at tiltrække flere kvinder faktisk rykker – og derfor opfordrer vi også de relevante ministerier til at opsætte måltal for andelen af mænd og kvinder på STEM-uddannelserne, så vi løbende kan afdække, om vi når i mål med den store efterspørgsel, der er på STEM-kompetencer, siger Christina Laugesen.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Lederne

Lederne
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S

3283 3283https://www.lederne.dk/

Følg pressemeddelelser fra Lederne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lederne

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum