Kun få selvstændige klar til persondataforordning

Ifølge en ny undersøgelse foretaget blandt 1.000 selvstændige erhvervsdrivende er det langt fra alle, der er klar til persondataforordningen, eller GDPR, der træder i kraft i dag d. 25. maj.

To ud af tre selvstændige ved enten intet eller kun lidt om den kommende forordning, og næsten halvdelen har intet foretaget sig i den forbindelse.

På samme måde er cirka halvdelen af de selvstændige erhvervsdrivende ikke klar over, om deres virksomhed lever op til forordningen.

”Vi har sammen med vores samarbejdspartner Advodan det seneste års tid afholdt en række arrangementer om persondataforordningen, og hvad den betyder for selvstændige erhvervsdrivende. Jeg synes, det er overraskende, at der er så mange, der endnu ikke har taget stilling og sat sig ind i tingene. Men det handler jo om, at selvstændige erhvervsdrivende hele tiden har masser af bolde i luften og det er måske ikke den første, man griber,« siger Bendt Nolsøe, der er salgs- og marketingchef i DANA.

Han råder dog folk til at sætte sig ind i emnet.

”Selv om fristen allerede er nået for, hvornår det hele skulle være på plads i forhold til GDPR, er det aldrig for sent. Jeg vil helt klart anbefale, at man sætter sig ind i emnet, for ellers kan det blive en bekostelig affære. Bøden kan faktisk risikere at løbe op i hele fire pct. af virksomhedens totale omsætning,« fastslår Bendt Nolsøe.

Salgs- og marketingchef Bendt Nolsøe: 5218 7798

Pressekonsulent: Nikolaj Henum: 2141 9816

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af DANA blandt cirka 1000 selvstændige erhvervsdrivende