Region Sjælland

Kronisk syge i EU og Canada får glæde af NærKlinikken fra Odsherred

Del
NærKlinikkens gode resultater med hjemmemonitorering er udgangspunkt for nyt, stort EU-projekt. Ny datadrevne IT-løsninger bliver udviklet til at understøtte kronikere i eget hjem.

Nu får kronisk syge i EU og Canada glæde af de gode erfaringer fra NærKlinikken i Odsherred. Et nyt EU-projekt, SMILE, skal overføre metoderne fra NærKlinikken til Holland, Norge og Canada, samt udvikle nye digitale metoder til at understøtte den kronisk syge borgers liv i eget hjem endnu bedre.

- Vi arbejder hver dag med at forfine og målrette vores sundhedstilbud, så borgerne får den bedste behandling. I NærKlinikken er vi kommet langt med at bruge it-løsninger til at understøtte den helt målrettede, personlige behandling. Det er godt, at EU har fået øje på det, siger Mahad Huniche, direktør i Region Sjællands afdeling for Data og udviklingsstøtte.

Region Sjælland er partner i SMILE-projektet og skal både overføre sin viden om, hvordan man driver NærKlinikken, og være med til at teste de nye løsninger, der bliver udviklet. De øvrige teststeder ligger i Holland, Norge og Canada.  

Nytænkning er nødvendigt

Cirka fem procent af danskerne har svær kronisk sygdom, men selvom gruppen er lille, bruger den omkring halvdelen af det samlede offentlige sundhedsbudget.

- Denne skævhed er desværre voksende, og det er derfor en af de største trusler imod det eksisterende sundhedsvæseners bæredygtighed i hele den vestlige verden. Nytænkning og innovation er bydende nødvendigt, og her kan metoderne fra NærKlinikken være en del af løsningen. Det er vi stolte over, og vi glæder os meget til at være med i SMILE-projektet, siger direktør Mahad Huniche fra Region Sjælland.

Borgeren er kaptajnen

I NærKlinikken er sundhedsvæsenet blevet vendt på hovedet. I stedet for at man som patient skal hen til sundhedsvæsenet, er NærKlinikken designet til at komme hjem til borgeren, når der er behov for det. Borgeren måler selv sin helbredstilstand derhjemme og er i kontakt med NærKlinikken via en tablet. Derved bliver borgeren ”kaptajnen for sin kroniske tilstand”.

Det teknologisk nytænkte setup sikrer, at sygeplejersker og læger træder omgående til og starter medicinske akutbehandlinger, hvis der er tegn på forværring. På den måde kan langt de fleste forværringer behandles tidligt i opløbet, og risikoen for akut indlæggelse bliver sat markant ned.

Trygge patienter og færre udgifter

De hidtidige resultater viser, at NærKlinikkens patienter får det bedre og er mere trygge. De behøver ikke længere at gå til så mange kontrolbesøg på forskellige hospitaler, og en væsentlig del af akutindlæggelserne undgås. Det samlede sundhedssystem sparer så betydelige ressourcer med Nærklinikken, at det må betegnes som rent win-win.

Disse resultater har vakt international opmærksomhed og medvirket til, at den bagvedliggende nyudviklede ”personcentriske” sundhedstjenestemodel i NærKlinikken nu skal afprøves og udbredes til EU og Canada i SMILE-projektet over de næste tre år, samtidig med at partnerne udvikler ny teknologi, der videreudvikler Nærklinikken.

Fakta om SMILE-projektet

  • SMILE – SMart Inclusive Living Environments - er et EU-finansieret projekt, der skal udvikle ny digitale metoder til at understøtte den kronisk syge borgers liv i eget hjem såsom en Digital Care Facilitator og en Conversational Agent.
  • Digital Care Faciltator og Conversational Agent skal kunne identificere den kronisk syge borgers intention, baseret på historiske eller real time data, forskellige services og datakilder. Formålet er at opretholde borgerens fysiske, kognitive og sociale velbefindende.
  • SMILE tager udgangspunkt i NærKlinikken i Odsherred, som Region Sjælland og Odsherred Kommune står bag. I det daglige samarbejder NærKlinikken med bl.a. Holbæk Sygehus, almen praksis i kommunen og den lokale Lungeforening.
  • Udover at være det metodiske udgangspunkt for projektideen for SMILE, skal Region Sjælland også teste de nye løsninger, der udvikles i projektet. De øvrige teststeder ligger i Holland, Norge og Canada.
  • Københavns Universitet spiller en nøglerolle i projektet med forskning i og viden om borgerens teknologiparathed. Appinux, som leverer monitoreringsplatformen i Nærklinikken er den tredje danske partner.
  • Læs mere om SMILE på projektets hjemmeside 
  • Læs mere om NærKlinikken 

Kontakter

Mahad Huniche, direktør for Data og udviklingsstøtte i Region Sjælland, 51 20 01 87

Information om Region Sjælland

Region Sjælland
Region Sjælland
Alleen 15
4180 Sorø

https://www.regionsjaelland.dk

Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye