Kronisk syge i EU og Canada får glæde af NærKlinikken fra Odsherred
Nu får kronisk syge i EU og Canada glæde af de gode erfaringer fra NærKlinikken i Odsherred. Et nyt EU-projekt, SMILE, skal overføre metoderne fra NærKlinikken til Holland, Norge og Canada, samt udvikle nye digitale metoder til at understøtte den kronisk syge borgers liv i eget hjem endnu bedre.
- Vi arbejder hver dag med at forfine og målrette vores sundhedstilbud, så borgerne får den bedste behandling. I NærKlinikken er vi kommet langt med at bruge it-løsninger til at understøtte den helt målrettede, personlige behandling. Det er godt, at EU har fået øje på det, siger Mahad Huniche, direktør i Region Sjællands afdeling for Data og udviklingsstøtte.
Region Sjælland er partner i SMILE-projektet og skal både overføre sin viden om, hvordan man driver NærKlinikken, og være med til at teste de nye løsninger, der bliver udviklet. De øvrige teststeder ligger i Holland, Norge og Canada.
Nytænkning er nødvendigt
Cirka fem procent af danskerne har svær kronisk sygdom, men selvom gruppen er lille, bruger den omkring halvdelen af det samlede offentlige sundhedsbudget.
- Denne skævhed er desværre voksende, og det er derfor en af de største trusler imod det eksisterende sundhedsvæseners bæredygtighed i hele den vestlige verden. Nytænkning og innovation er bydende nødvendigt, og her kan metoderne fra NærKlinikken være en del af løsningen. Det er vi stolte over, og vi glæder os meget til at være med i SMILE-projektet, siger direktør Mahad Huniche fra Region Sjælland.
Borgeren er kaptajnen
I NærKlinikken er sundhedsvæsenet blevet vendt på hovedet. I stedet for at man som patient skal hen til sundhedsvæsenet, er NærKlinikken designet til at komme hjem til borgeren, når der er behov for det. Borgeren måler selv sin helbredstilstand derhjemme og er i kontakt med NærKlinikken via en tablet. Derved bliver borgeren ”kaptajnen for sin kroniske tilstand”.
Det teknologisk nytænkte setup sikrer, at sygeplejersker og læger træder omgående til og starter medicinske akutbehandlinger, hvis der er tegn på forværring. På den måde kan langt de fleste forværringer behandles tidligt i opløbet, og risikoen for akut indlæggelse bliver sat markant ned.
Trygge patienter og færre udgifter
De hidtidige resultater viser, at NærKlinikkens patienter får det bedre og er mere trygge. De behøver ikke længere at gå til så mange kontrolbesøg på forskellige hospitaler, og en væsentlig del af akutindlæggelserne undgås. Det samlede sundhedssystem sparer så betydelige ressourcer med Nærklinikken, at det må betegnes som rent win-win.
Disse resultater har vakt international opmærksomhed og medvirket til, at den bagvedliggende nyudviklede ”personcentriske” sundhedstjenestemodel i NærKlinikken nu skal afprøves og udbredes til EU og Canada i SMILE-projektet over de næste tre år, samtidig med at partnerne udvikler ny teknologi, der videreudvikler Nærklinikken.
Fakta om SMILE-projektet
- SMILE – SMart Inclusive Living Environments - er et EU-finansieret projekt, der skal udvikle ny digitale metoder til at understøtte den kronisk syge borgers liv i eget hjem såsom en Digital Care Facilitator og en Conversational Agent.
- Digital Care Faciltator og Conversational Agent skal kunne identificere den kronisk syge borgers intention, baseret på historiske eller real time data, forskellige services og datakilder. Formålet er at opretholde borgerens fysiske, kognitive og sociale velbefindende.
- SMILE tager udgangspunkt i NærKlinikken i Odsherred, som Region Sjælland og Odsherred Kommune står bag. I det daglige samarbejder NærKlinikken med bl.a. Holbæk Sygehus, almen praksis i kommunen og den lokale Lungeforening.
- Udover at være det metodiske udgangspunkt for projektideen for SMILE, skal Region Sjælland også teste de nye løsninger, der udvikles i projektet. De øvrige teststeder ligger i Holland, Norge og Canada.
- Københavns Universitet spiller en nøglerolle i projektet med forskning i og viden om borgerens teknologiparathed. Appinux, som leverer monitoreringsplatformen i Nærklinikken er den tredje danske partner.
- Læs mere om SMILE på projektets hjemmeside
- Læs mere om NærKlinikken
Kontakter
Mahad Huniche, direktør for Data og udviklingsstøtte i Region Sjælland, 51 20 01 87
Information om Region Sjælland
Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland
Region Sjælland: Stram økonomiaftale med mulighed for sikker drift26.5.2023 22:04:16 CEST | Pressemeddelelse
Danske Regioner og Regeringen har indgået aftale om regionernes økonomi i 2024. Regionsrådsformand Heino Knudsen kalder aftalen stram. Den indeholder bl.a. et løft samlet set til regionerne på 1,35 mia. ekstra til driften, som sikrer, at kadencen kan holdes i 2024 med forventning om at kunne komme helskindet igennem.
Naturen som hjælper: PsykInfo inviterer til gåtur på Møn25.5.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hop i traveskoene og kom med på en gåtur i naturen ved Møns Klint, når PsykInfo Region Sjælland tirsdag den 6. juni inviterer til arrangementet Naturen som hjælper. Gåturen ledes af naturguide og forfatter Mikkel Frey Damgaard, der undervejs vil dele sine erfaringer med, hvordan naturen hjalp ham igennem en svær sorg.
Dansk-Tysk folkefest ved Femern-byggeriet i Rødbyhavn23.5.2023 15:18:41 CEST | Pressemeddelelse
Søndag den 11. juni 2023 kl. 09.30-16.00 inviteres til dansk-tysk folkefest i Rødbyhavn i forbindelse med FehmarnBelt Days 2023. På dagen vil der være mulighed for at komme helt tæt på byggepladsen for Femern-tunnelen, opleve mange familievenlige aktiviteter, udstillinger, stande, debatter samt en dansk-tysk kagekonkurrence bedømt af den tyske bagedyst vært Enie van de Meiklokjes og den danske bagedyst dommer Markus Grigo
Diabetesdirektør Lise Tarnow stopper til september22.5.2023 13:59:32 CEST | Pressemeddelelse
Efter seks år som centerdirektør for Steno Diabetes Center Sjælland går Lise Tarnow på pension.
Journalgennemgang sættes i gang22.5.2023 10:01:27 CEST | Pressemeddelelse
Uvildige speciallæger gennemgår 1975 patienters forløb med det formål at rådgive og erstatningsvejlede patienter, hvor der er tvivl om, hvor vidt patienternes amputation kunne være undgået eller udskudt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum