Kroggårdsskolen vinder GF Fondens cykelturnering

ODENSE: Torsdag var Thorvald Ellegaard Arena fyldt til randen af forventningsfulde og fighter-klare teenagere, da fire 8. klasser dystede om førstepladsen i GF Forsikrings fonds Cykelturnering.
VINDERKLASSEN: 8.b fra Kroggårdsskolen jublede langt og længe, da det blev afsløret, at de havde vundet finalen. (Foto: GF Fonden)

”Kom så Emiiiiil!”

”Træd til, Ida!”

”Det er kun dig, der er på banen, Magne!”

Der blev ikke sparet på hverken hep, jubel eller banken på banderne, da fire odenseanske 8. klasser tørnede sammen til finalen i GF Fondens store cykelturnering torsdag formiddag.

Og den store opbakning fra klassekammeraterne havde tilsyneladende effekt. En af klasserne cyklede nærmest fejlfrit igennem forhindringsbanen, og så slog Ida Dam Fialla fra Tingløkkeskolen rekord på 750 meter på cykelbanen.

Og vinderen er…
Hele formiddagen knoklede de fire 8. klasser sig igennem en række forskellige cykeldyste, som til sammen afgjorde, hvem der kunne gå hjem med sejren. Dystene var 750 og 250 meter tidskørsel, balancekørsel, præcisionskast og virtuel bjergcykling findes.

Konkurrencen var hård og tæt, men til sidst var det 8.b fra Kroggårdsskolen, der kunne løfte deres arme i jubel og tage imod både guldmedaljer, en glitrende pokal og 1500 kroner til klassekassen.

- Det var virkelig fedt at vinde. Jeg har helt ondt i hænderne af at heppe og klappe, siger Lucas Christian Larsen, der foruden at være elev i vinderklassen, også vandt titlen som årets fighter.

Fokus på trafiksikkerhed
GF Forsikrings fond, der arbejder aktivt med trafiksikkerhed, har gennem seks år været hovedsponsor bag cykelturneringerne på cykelbanen i Odense.

Derfor har der i løbet af konkurrencedagene været stort fokus trafiksikkerhed, og de 40 8. klasser har alle været igennem en forhindringsbane, hvor de blandt andet har øvet præcisionskast, balance og skarpe sving.

– Det har simpelthen været så inspirerende at se den glæde og entusiasme, som eleverne har udvist i dag. De har bare haft ja-hatten på og været suverænt dygtige til især forhindringsbanerne. Den ro og kontrol, som de har på cyklerne her på cykelbanen, kan de i høj grad også bruge ude på vejene, siger Claus Hanfgarn fra GF Forsikrings lokale afdeling på Fyn.

Sammen med formanden for Dansk Idrætsforbund, Hans Natorp, og OL-sølvmedalist i banecykling Rasmus Lund Pedersen, havde den lokale GF-formand fået æren af at overrække pokaler, diplomer og medaljer til de fire finaleklasser.

Første-, anden-, tredje- og fjerdepladsen blev desuden belønnet med hhv. 1500, 1000, 750 og 500 kroner.

I alt har hele 40 8. klasser fra skoler i og omkring den fynske hovedstad deltaget i GF Fondens cykelturnering i løbet af august og september.

KLAR, PARAT, START: Frivillige fra Cykling Odense hjalp eleverne med at komme godt fra start. (Foto: GF Fonden)
TALENT MØDER TALENT: OL-sølvmedalist Rasmus Lund Pedersen tog sig god tid til både at overrække medaljer og at svare på spørgsmål fra de nysgerrige skoleelever. (Foto: GF Fonden)
TUNGEN LIGE I MUNDEN: Det krævede dyb koncentration, da eleverne skulle cykle igennem forhindringsbanen. (Foto: GF Fonden)
ÅRETS FIGHTER: Lucas Christian Larsen imponerede dommerkomitéen med sin entusiasme og gode holdånd. Derfor modtog han figther-pokalen af OL-sølvmedalist Rasmus Lund Pedersen. (Foto: GF Fonden)
PRÆMIEBORD: Både pokaler, diplomer og medaljer var sat frem i midten af cykelbanen, så eleverne kunne få lidt ekstra blod på tanden. (Foto: GF Fonden)

GF Fonden er sponsor for cykelturneringerne for elever i 5., 6., 7. og 8. klasse. Cykelturneringen skal bidrage til, at en masse børn får større cykelsikkerhed og cykelglæde og dermed blive bedre og mere sikre cyklister.

GF Fonden er en almennyttig erhvervsdrivende fond, der arbejder med trafiksikkerhed og forebyggelse af skader. Se mere på www.gffonden.dk.