Kritiske metaller er en flaskehals for den grønne omstilling

Med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond skal forskere skabe overblik over kritiske metaller til den grønne omstilling. Metallerne er på EU's liste over kritiske materialer, som kun udvindes i ganske få lande som Chile, Congo og Sydafrika. Lithium, kobolt og platin indgår for eksempel i vindmøller, brændselsceller og lithiumbatterier.

Over halvdelen af verdens litiumreserver findes i Chile, hvor jagten på det bløde metal skaber store konflikter mellem mineselskaber og oprindelige folk.

Metallet kobolt udvindes i det borgerkrigshærgede land Congo.

Begge metaller er afgørende bestanddele i batterier til elbiler, mens de miljøvenlige brintbiler bruger brændselsceller, som blandt andet er lavet af platin fra Sydafrika. Både kobolt og platin er på EU’s liste over kritiske materialer.

Omstillingen til 100 procent vedvarende energi er stærkt afhængig af en række kritiske metaller fra ofte ustabile lande til alt fra vindmøller og solceller til el- og brintbiler.

- Vi gør os afhængige af nogle metaller, som kun udvindes i ganske få lande. Samtidig er mange lande involveret i den globale værdikæde fra rå metaller til slutkomponenter. Så geopolitiske forhold vil få stor betydning, fortæller professor på Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi på Syddansk Universitet Gang Liu.

Han skal lede forskningsprojektet ‘Critical Ressource Bottlenecks and Constraint Aware Pathways towards 100 % Renewable Energy in Denmark’, som har fået støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond.

I projektet skal forskerne afdække mulige flaskehalse i adgangen til de kritiske metaller i omstillingen til 100 procent vedvarende energi og CO2-neutrale samfund.

- Vi skal både opstille forskellige mulige scenarier for de kritiske metaller og alternativer og mulige løsninger på flaskehalse, fortæller Gang Liu.

Det nye forskningsprojekt skal hjælpe politikere og industri med at finde svar på, hvordan omstillingen til vedvarende energi undgår at ødelægge miljøet i Chile, Congo og Sydafrika.

Projektet skal også pege på erstatninger, hvis metallerne bliver så dyre, at omkostningerne bliver et problem.

Et redskab, som sandsynligvis vil komme i spil, er mere genanvendelse. Men forskerne vil også afdække udfordringer med de rest- og affaldsprodukter, som den vedvarende energi producerer.

Hvad gør man for eksempel med en gigantisk vindmølleturbine, som er brugt op?

Det er der i dag ikke ret mange teknologier til at håndtere.

Pressekonsulent Mette Lynge Hansen, tlf. 7231 8465, e-mail: met@ufm.dk

Forskere vil finde nøglen til behandling af forhøjet blodtryk27.1.2020 08:15:00 CETPressemeddelelse

Knap en fjerdedel af den danske befolkning lider af forhøjet blodtryk med øget risiko for hjertekarsygdomme og nyresygdomme. Problemet er, at den anvendte medicin ikke er effektiv i op til halvdelen af alle patienter. Med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond skal forskere fra Aarhus Universitet nu undersøge receptor-systemer i nyrerne og deres rolle i blodtryksreguleringen. Målet er at bidrage med ny viden til behandling af forhøjet blodtryk og nyresygdom.