KringleXpressen

KringleXpressen vender strategien på hovedet og fordobler omsætning

KringleXpressen satser på netværk i større danske byer. Resultatet har været en markant vækst og en fordobling af omsætning på knap 16 millioner.
Indtil for et år siden fokuserede KringleXpressen på private forbrugere. I dag satser de benhårdt på virksomheder i Danmarks fem største byer. Foto: PR.

I de første fem af KringleXpressens seks leveår har virksomheden hovedsageligt koncentreret sig om at levere bagerprodukter til private forbrugere i hele landet. Den strategi er nu vendt på hovedet, hvilket har transformeret et månedligt underskud på 150.000 kroner i bruttofortjenesete til overskud og fordoblet omsætningen til knap 16 millioner. KringleXpressen definerer sig selv i dag som bagernes Just Eat-portal, hvor virksomheder kan bestille morgenbrød, kager til kaffen og sandwich til frokost.

En af hovedmændene bag den nye strategi er Rasmus Linnet, der for et år siden blev hentet ind som medejer, for at få forretningen tilbage på ret kurs.

– Indtil for et år siden solgte vi til alle privatpersoner i hele landet. Det resulterede i for få kunder til de få bagerier, som havde tilmeldt sig ordningen. Vi skulle sørge for, at der blev bragt brød ud i hele landet, hvilket var en dyr løsning. Derfor vendte vi det hele på hovedet, forklarer Rasmus Linnet og fortsætter:

– Man kan sige, at vi gik fra en tynd markedsstrategi til en tyk markedsstrategi. Vi ændrede vores kundefokus fra private forbrugere i hele landet til virksomheder i landets fem største byer. På den måde indskrænkede vi logistikken og reducerede omkostninger til service og transport.

Netværkseffekt øger kundetilgang og volumen

Værdien i KringleXpressens platform består i, at kunderne har mange bagerier at vælge i mellem, og bagerierne får flere kunder. Rasmus Linnet fortæller, at en af sidegevinsterne er, at virksomhederne taler sammen:

– Det giver en netværkseffekt, som tiltrækker flere kunder. Samtidig oplever vi, at det også trækker flere bagere ind på platformen, hvilket igen giver kunderne flere valgmuligheder, som igen øger kundetilgangen, og jeg kunne fortsætte. En anden sidegevinst går ikke direkte til KringleXpressen selv, men øger stadig virksomhedens volumen.

– Når vi har mange transaktioner for hvert enkelt bageri, så udgør vores forretning en signifikant del af bagerens totale omsætning. Det vil sige, at vi kan forhandle bedre priser og vilkår, som kommer kunderne til gode og dermed tiltrækker endnu flere kunder. KringleXpressen er inde i en udvikling, som man kan sammenligne med den klassiske snebold, der triller ned ad bakken og bliver større og større, siger en tilfreds Rasmus Linnet.

Selvom KringleXpressen har reduceret serviceomkostningerne, er selve servicen intakt.

– For to måneder siden blev vi nummer et i kategorien ’bager’ og nummer to i kategorien ’Take-Away’ på Trustpilot. Det er ikke noget, vi bevidst er gået efter. Men vi er stolte over, at kunderne er glade for vores service – og vi er benovede over at slå de kendte og etablerede virksomheder i kategorien, pointerer Rasmus Linnet.

Rasmus Linnet
Partner, KringleXpressen.dk
rl@kringlexpressen.dk

Billeder