KringleXpressen

Efter 550 lukninger: Ny aftale bringer håndværksbagere i offensiven

45 lokale bagere vil med fælles onlineplatform kapre kunder uden for nærområdet for at sparke liv i butikken. Bagersamarbejdet har netop erobret brødleveringen til DSB 1’ fra en af branchens store aktører.
Bageridøden skyldes først og fremmest øget konkurrence fra bake-off-koncepter i supermarkeder og på tankstationer samt en affolkning af yderområder. Foto: PR

Selvom danskerne køber mere og mere brød, er antallet af faglærte håndværksbagere næsten halveret på få år. Det skyldes først og fremmest øget konkurrence fra bake-off-koncepter i supermarkeder og på tankstationer samt en affolkning af yderområder. I 2000 var der 1300 håndværksbagere, i dag er der kun omkring 750 tilbage. Iværksættere med rødder i branchen vil med onlineplatformen KringleXpressen.dk nu forsøge at vende tendensen.

Inspireret af Just Eat

KringleXpressen.dk oplyser, at håndværksbagere sædvanligvis oplever en stor fremgang i omsætningen efter at blive tilknyttet platformen, ofte på et sekscifret beløb om året. Det medfører, at bagere kan opretholde brødsalget i butikken til gavn for lokalområdet.

– Tanken er at få kunderne til at handle online hos den lokale bager, som vi kender det, når vi bestiller takeaway hos Just Eat. På den måde kan de lokale bagere i samlet flok konkurrere mod branchens store kapitalkæder samt mod supermarkeder og tankstationer, hvor brød er tilgængeligt nærmest døgnet rundt. Samtidig får bagerne et udstillingsvindue på nettet og bliver eksponeret i et meget større geografisk område, end de ellers bliver, siger Kim Tannebæk, KringleXpressens grundlægger og direktør.

Otte af de tilknyttede bagere er netop blevet leverandører til DSB 1’. Aftalen indebærer, at man som passager på DSB 1’ får serveret friskbagt brød fra en lokal håndværksbager.

Et løft til bagerbranchen og arbejdspladsen

Firmaer, der tænker i platforme, klarer sig markant bedre end selskaber, der har fokus på transaktioner, konstaterer Claus Mossbeck, formand for ledernetværket Tatarklubben.

– Ud over convenience for kunderne tilbyder KringleXpressen en udvidelse af markedet for de deltagende bagere. Hvis man for eksempel vil servere fredagsrundstykker, frokost eller eftermiddagskage for medarbejderne, kan man nu nemt og bekvemt bestille bagerbrød og mad online til fælles hygge på arbejdspladsen, siger Claus Mossbeck.

Håndværksbagere må følge udviklingen

Ifølge brancheforening er det nødvendigt, at bagerbranchen bliver bedre til at udvikle sig i takt med samfundet.

– Eksempelvis kan det være svært for bagere i yderområder at klare sig, når små byer affolkes. Så må man i kontakt med kunderne på nye måder, og en onlineplatform som KringleXpressen er et godt eksempel på, hvordan man kan holde hjulene i gang, siger Stephan Falsner, direktør for Bager- og Konditormestre i Danmark.

Kim Tannebæk
Medstifter og CEO, KringleXpressen.dk

Rasmus Linnet
Partner, KringleXpressen.dk