Krifa-formand: Godt med ordnede forhold på transportområdet

Søren Fibiger Olesen glæder sig over en bred transportaftale og takker samtidig Dansk Folkeparti, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre for at stå fast på, at der skal være plads til mangfoldighed

- Vi har i mange år ønsket, at der kom ordnede forhold i transportbranchen og har hele tiden sagt, at der var brug for minimumsrettigheder. Det kommer der ikke med den nye transportaftale, men vi tror stadig, at den vil give langt bedre forhold for udenlandske chauffører i Danmark. Så i Krifa er vi glade.

Sådan lyder det fra Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa. Han har ellers ligesom Dansk Folkeparti, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre kritiseret forslaget de seneste uger og blandt andet kaldt det ”Et monopol forklædt som kamp mod social dumping.”

Frygtede monopol
I det oprindelige forslag fra DA og FH skulle alle nemlig følge samtlige centrale dele i 3F’s overenskomster. Samtidig ville alle, der ikke havde 3F-overenskomster, blive underlagt et stort bureaukrati.

- Jeg nåede at blive rigtig nervøs for, at der sådan uden videre ville blive sneget et 3F-monopol ind af bagdøren. Men en række partier insisterede på at bevare frihed og mangfoldighed i transportbranchen, og nu er der landet en aftale, der gør, at Krifas overenskomster stadig er relevante, siger Søren Fibiger Olesen, der dog stadig håber på et par justeringer i aftalen:

- Jeg kunne fx godt ønske mig nogle mere klare formuleringer i forhold til at sikre friheden, ligesom at chaufførerne bør sikres flere rettigheder.

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.