Krifa: Det skal være lige så velovervejet at møde ind på kontoret som at arbejde hjemme

Krifa-medarbejdere må fremover selv bestemme, om de vil arbejde hjemme eller på kontoret. Det handler om højere trivsel og bedre balance mellem arbejde og fritid, lyder det fra Krifas leder for Mennesker og Kultur, Jane Sol Hauge
Jane Sol Hauge, leder for Mennesker og Kultur, Krifa

Krifa melder sig i koret af organisationer, der i højere grad har taget hjemmearbejde til sig oven på Coronakrisen. Faktisk vil fagforeningen lade de mere end 600 medarbejdere bestemme selv, om de vil arbejde hjemme eller på kontoret – så længe valget kommer medlemmerne til gode.

Krifa ønsker at skabe de bedste betingelser for medarbejdernes daglige arbejde og trivsel, og her skal hjemmearbejde i højere grad være et aktivt redskab. Sådan lyder det fra Jane Sol Hauge, der er leder for Krifas afdeling Mennesker og Kultur.

- Den her situation har givet os muligheden for at se på måden, vi bruger hjemmearbejde i Krifa. Vi kommer ikke til at sætte procentsatser på, hvor mange der må sidde på kontoret ad gangen eller have ambitioner om, at alle skal have ugentlige hjemmearbejdsdage, siger Jane Sol Hauge, der mener, at fleksibiliteten signalerer tillid og øger arbejdslysten.

- Det skal være et velovervejet valg, uanset om man møder op på kontoret eller arbejder hjemmefra, tilføjer hun.

Corona-nedlukningen banede vejen
Selv om Krifa længe har haft stort fokus på arbejdslyst og et godt og moderne arbejdsmiljø, var det Corona-nedlukningen, der fik organisationen til at tage det sidste skridt. Her oplevede organisationen, at medarbejderne trivedes godt på trods af, at de havde mere travlt end nogensinde.

- Når vores medarbejdere trives, så viser det sig naturligvis hos medlemmerne. Det er jo mennesker, der hjælper mennesker – og når man som medarbejder er i overskud, kan man give medlemmet dét ekstra, som vi altid bestræber os på, lyder det fra Jane Sol Hauge.

Kommet for at blive
Krifa har 15 afdelinger rundt i landet, og her har man virkelig oplevet, hvordan digitale løsninger som fx Teams har været med til at nedbryde geografiske skel til fordel for medlemmerne, der kan få hurtigere og bedre rådgivning. Jane Sol Hauge mener da heller ikke, at hjemmearbejde forsvinder sammen med Corona-virussen:

- Hjemmearbejde er kommet for at blive. Det er et vigtigt redskab i arbejdet med øget trivsel på fremtidens arbejdsmarked – også i Krifa.

Fakta

- Krifa stiller udstyr til rådighed til medarbejdere for at sikre, at branche- og arbejdstilsynsvejledninger bliver overholdt.

- Hjemmearbejde sker i en dialog mellem leder og medarbejder, hvor der skal reflekteres over, hvordan det understøtter egen trivsel, aktuelle opgaver, kerneopgaven og det organisatoriske fællesskab.

- Krifa vil løbende evaluere for hele tiden at optimere og for at sikre, at valg af arbejdssted virker efter hensigten.

Jane Sol Hauge, leder for Mennesker og Kultur, Krifa